Ontwerp-beleidsprogramma Klimaat

Reactie

Naam ClimateContact Consultancy (Dr L.A. Meyer)
Plaats Utrecht
Datum 1 juli 2022

Vraag1

Wat vindt u van het voorgestelde beleid in de sectoren industrie, elektriciteit, gebouwde omgeving, mobiliteit en landbouw en landgebruik (Hoofdstuk 3)?
Goede pro-actieve aanzet door het kabinet met normen, beprijzing en subsidies - de landbouwsector echter lijkt nog wat achter te lopen - waarvoor begrip.

Vraag2

Wat vindt u van het voorgestelde beleid in de horizontale beleidsagenda's, waaronder de circulaire economie, het actieplan groene banen en de betrokkenheid van burgers bij het klimaatbeleid (Hoofdstuk 4)?
Moeizaam gebied- het ware beter het onderwerp circulaire economie (nu bij I&W) onder te brengen bij EZK om tempo en samenhang onder 1 minister te brengen gezien de samenhang met klimaat

Vraag3

Wat vindt u van de voorgestelde governance en uitvoering van het klimaatbeleid, waaronder de invullingen van de Rijksregie, de (wetenschappelijke) Klimaatraad en de inrichting van het brede maatschappelijke klimaatoverleg (Hoofdstuk 6)?
Bij de installatie van deze Raad zouden de verschillen tussen de rollen en mandaten van de verschillende verwante raden (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur, WRR zou duidelijk uitgelegd moeten worden aan het publiek

Vraag4

Welke mogelijkheden ziet u om het beleid opgenomen in het beleidsprogramma te verbeteren en/of te versnellen?
De ambities zijn torenhoog (55-60% in 2030, klimaatneutraal 2050) maar de kans dat die gerealiseerd gaan worden is niet zo groot - vanwege maatschappelijke tegendruk, gevestigde belangen, organisatorische problemen, ruimtegebrek, tekort aan technisch en bestuurlijk personeel etc. Twee onderdelen zouden kunnen helpen om die kans dichterbij te brengen:
(1) Neem houtige biomassa voor LT warmte weer terug in het pakket. Met het uitfaseren is gedaan onder druk van de effectieve framing van de NL en EU milieugroepen ( 'we gaan geen bossen opstoken in centrales' ). Die framing is feitelijk onjuist daar het gaat om reststromen gaat van houtwinning voor meubels, papier etc) onder de meest strikte duurzaamheidseisen van Europa. Weliswaar heeft het kabinet al tot stopppen besloten, maar NL kan zich de luxe kan permitteren zo'n belangrijke bron af te schieten, dus moet het kabinet op deze schreden terug te keren. Raadpleeg bijvoorbeeld PBL, prof Martin Junginger (UU), prof Gert-Jan Nabuurs (WUR)
(2) Zowel in het Klimaatakkoord, Coalitieakkoord als ontwerp-beleidsplan wordt uitsluitend gesproken over binnenlandse maatregelen. Het Parijs -akkoord (art.6) biedt echter de mogelijkheid om ook investeringen te doen in het buitenland (incl ontwikkelingslanden) die tot BKG reducties leiden. Een deel van de reductie- credits kan een land op eigen conto schuiven. De spelregels voor gebruikmaking van dit artikel zijn inmiddels vergevorderd. Het maakt de atmosfeer niet uit waar de emissieredukties plaatsvinden. Onderzoek de mogelijkheden, en open deze mogelijkheid in het klimaatbeleid - dan ontstaat meer flexibiliteit in het behalen van de doelen. Bijvoorbeeld voor die extra 5% bovenop de 55% doelstelling voor 2030.