Ontwerp-beleidsprogramma Klimaat

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zoetermeer
Datum 13 juli 2022

Vraag1

Wat vindt u van het voorgestelde beleid in de sectoren industrie, elektriciteit, gebouwde omgeving, mobiliteit en landbouw en landgebruik (Hoofdstuk 3)?
evofenedex heeft de wens om bij te dragen aan de verduurzamingsopgave die Nederland kent en heeft met interesse kennisgenomen van het Ontwerp Beleidsprogramma Klimaat. Graag geven we onderstaande punten mee voor een nog sterker programma. Bij hoofdstuk 3 Logistiek (p26 e.v.): - Het kabinet zet in op de afbouw bpm-vrijstelling van bestelautos voor ondernemers met een verbrandingsmotor. Evofenedex is van mening dat dit een onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers betekent en de vergroening van het bedrijfswagenpark tegenwerkt. Ondernemers willen massaal hun wagenpark vergroenen, maar elektrische bestelautos zijn simpelweg nog geen volwaardig alternatief. De actieradius is nog te beperkt en er is nog geen toereikend snellaadnetwerk. Het bedrijfsleven gaat graag in gesprek over werkbare alternatieven en wijst daarbij op het belang van de verschillende subsidieregelingen zoals SEBA en AanZET. Belangrijk is dat de beschikbare middelen in deze regelingen worden verhoogd zodat voorzien kan worden in de sterke toename aan subsidieaanvragen die in 2024 wordt verwacht voor met name het bestelverkeer. - Alleen een zeer voortvarend actieprogramma kan ervoor zorgen dat het stroomnet voor 1 januari 2025 op orde is en zo de honderdduizenden benodigde bestelautos van energie te voorzien. - Eén van de problemen met de inzetbaarheid van hernieuwbare brandstoffen is dat het klimaatakkoord een cap zet op de inzet van dat type brandstoffen in het wegtransport. We roepen de minister op om het schrappen van de cap op gebruik hernieuwbare brandstoffen expliciet in het beleidsprogramma op te nemen. - Voor het optimaliseren van logistieke stromen wordt gewerkt aan een sectorprogramma dat dit mogelijk maakt. De financiering loopt via het programma van de terugsluis vrachtwagenheffing, wat pas vanaf 2027 kan worden ingezet. Om in tussentijd ook bij te kunnen dragen aan de optimaliseringsopgave zijn aanvullende middelen nodig. - Het kabinet zet in op een modal shift van goederenvervoer van de weg naar het spoor, wat bijdraagt aan de verduurzaming van transport. Deze modaliteit komt echter nog amper naar voren in het programma, terwijl investeringen in een spoorinfrastructuur en dienstverlening noodzakelijk zijn om spoor aantrekkelijk te houden. Ook is het noodzakelijk dat het Rijk een antwoord biedt aan de toenemende frictie tussen het spoorgoederenvervoer en ruimtelijke opgaven in stedelijke gebieden.

Vraag2

Wat vindt u van het voorgestelde beleid in de horizontale beleidsagenda's, waaronder de circulaire economie, het actieplan groene banen en de betrokkenheid van burgers bij het klimaatbeleid (Hoofdstuk 4)?
Evofenedex waardeert de inzet van het Beleidsprogramma op het ondersteunen van circulaire ketenprojecten en het faciliteren van kennisontwikkeling en innovatie. In bijlage 1 is te lezen dat vanuit de middelen uit het coalitieakkoord 16 miljoen wordt toegevoegd aan een nieuwe subsidieregeling voor doorbraak-ketenprojecten. Terecht verwijst de toelichting op het subsidie-instrument naar de Rode Dradennotitie 2021 van het Versnellingshuis, dat het ontbreken van ketenregie als een belangrijke belemmering in de totstandkoming van ketensamenwerking noemt. Het wegnemen van deze belemmering (en andere hindernissen die de notitie noemt) vraagt echter niet alleen om het steunen van concrete ketenprojecten, maar óók het opdoen, uitbouwen en delen van kennis over deze vraagstukken. We roepen dan ook op om dit thema expliciet mee te nemen in de uitvoeringsprogrammas en onderzoeks- en samenwerkingsprogrammas op dit vlak financieel te ondersteunen. Circulair ondernemen draagt bij aan emissiereductie, maar het is nog onvoldoende duidelijk hoe dit op ketenniveau inzichtelijk en meetbaar gemaakt kan worden . Aan emissiereductie door circulair ondernemen zou bovendien een beloningsprikkel voor ondernemers uit moeten gaan.

Vraag4

Welke mogelijkheden ziet u om het beleid opgenomen in het beleidsprogramma te verbeteren en/of te versnellen?
Hoofdstuk 5 - bij 5.3 Fiscale vergroening: Het is een belangrijk signaal dat het kabinet expliciet meldt dat betalen naar gebruik voor iedereen wordt ingevoerd. Wat ons betreft is dat de enige manier om substantiële stappen te zetten in het realiseren CO2 reductie in het wegvervoer. Wat ons betreft moet deze invoering daarom de hoofdlijn zijn van het fiscale vergroening voor wegvervoer.