Ontwerp-beleidsprogramma Klimaat
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
4 juli 2022
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorgestelde beleid in de sectoren industrie, elektriciteit, gebouwde omgeving, mobiliteit en landbouw en landgebruik (Hoofdstuk 3)?
Deze reactie is namens de Fietsersbond (www.fietsersbond.nl). Wij beperken onze reactie dus tot mobiliteit. Wij vinden het positief dat ingezet wordt op stimuleren van fietsen. Echter, vervolgens zien wij nauwelijks tot geen instrumentarium geformuleerd om fietsen naar het werk te stimuleren. Wij adviseren de woon-werkvergoeding voor auto's te verlagen en voor fietsen te verhogen. Verder vinden wij het nog steeds een gemiste kans dat zero emissie logistiek in steden wordt gestimuleerd door elektrische voertuigen te subsidiëren en elektrische cargo bikes niet.
Vraag2
Wat vindt u van het voorgestelde beleid in de horizontale beleidsagenda's, waaronder de circulaire economie, het actieplan groene banen en de betrokkenheid van burgers bij het klimaatbeleid (Hoofdstuk 4)?
--
Vraag3
Wat vindt u van de voorgestelde governance en uitvoering van het klimaatbeleid, waaronder de invullingen van de Rijksregie, de (wetenschappelijke) Klimaatraad en de inrichting van het brede maatschappelijke klimaatoverleg (Hoofdstuk 6)?
Het klimaatakkoord voor mobiliteit is gebaseerd op fit for 40. Het coalitieakkoord wil versnellen naar fit for 55. Zoals het er nu naar uitziet halen we de doelstellingen voor fit for 40 bij lange na niet. De Fietsersbond adviseert daarom het klimaatakkoord te herijken naar fit for 55.
Vraag4
Welke mogelijkheden ziet u om het beleid opgenomen in het beleidsprogramma te verbeteren en/of te versnellen?
Fietsen is met lopen de meest duurzame verplaatsingsvorm en daarnaast ook inclusief. Wij adviseren daarom om het BTW tarief op fietsen te verlagen naar 9%.
Nederland blijft relatief achter bij aanvragen van Europese fondsen. Daar worden kansen gemist. Ook voor actieve en duurzame mobiliteit.