BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam Global Campaign for Education Nederland (Janneke Wauben)
Plaats Utrecht
Datum 14 april 2022

Vraag2

Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.

2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?

(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.

2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
Het bedrijfsleven zou gebruik moeten maken van de lokale kennis en samenwerken met kennisinstellingen ter plaatse, bij voorkeur formele onderwijsinstellingen.
Overheden, onderwijsinstellingen en belanghebbenden uit de particuliere sector kunnen de kloof tussen onderwijs en productieve/economische sectoren, met name de arbeidsmarkt, overbruggen door inclusieve, rechtvaardige toegang tot leerwerktrajecten voor jongeren en kwetsbare groepen te vergroten.
Ondersteuning van jongeren moet opgenomen worden in het Nederlandse regerings- en EU-beleid voor ontwikkelingslanden, zodat jongeren de 21e-eeuwse vaardigheden kunnen verwerven om een baan na te streven die tot financiële onafhankelijkheid leidt. Dit kan door herstelplannen te ontwikkelen, prioriteit te geven aan het creëren van fatsoenlijke banen en zelfstandig ondernemerschap, en fiscale pakketten te bieden om de opstart van bedrijfsactiviteiten te stimuleren. Zorgen voor geschoolde arbeidskrachten die internationaal inzetbaar kunnen zijn en een hoger inkomen en fatsoenlijk werk hebben, zal het mondiale economische systeem versterken.
Vanwege de effectiviteit van de eigen doelstellingen dient de Nederlandse overheid zich maximaal in te spannen om het maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden te versterken. Creëer kansen binnen het Nederlandse IMVO-beleid en neem de kennisuitwisseling mee in het ontwikkelingssamenwerkings- en handelsbeleid zodat de kennis van Nederlandse bedrijven ook de agribusiness en groene vaardigheden en het onderwijssysteem in ontwikkelingslanden versterkt.
• Investeer in het perspectief van jongeren in ontwikkelingslanden door het vergroten van hun baankansen, toegang tot goed onderwijs en skills training, en ondernemerschap
• Ga waar mogelijk de samenwerking aan met het (lokale) bedrijfsleven
• Houd de Youth@Heart strategie als centraal leidende richtlijn voor toekomstig beleid.

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Het bedrijfsleven zou gebruik moeten maken van de lokale kennis en samenwerken met kennisinstellingen ter plaatse, bij voorkeur formele onderwijsinstellingen.
Overheden, onderwijsinstellingen en belanghebbenden uit de particuliere sector kunnen de kloof tussen onderwijs en productieve/economische sectoren, met name de arbeidsmarkt, overbruggen door inclusieve, rechtvaardige toegang tot leerwerktrajecten voor jongeren en kwetsbare groepen te vergroten.
Ondersteuning van jongeren moet opgenomen worden in het Nederlandse regerings- en EU-beleid voor ontwikkelingslanden, zodat jongeren de 21e-eeuwse vaardigheden kunnen verwerven om een baan na te streven die tot financiële onafhankelijkheid leidt. Dit kan door herstelplannen te ontwikkelen, prioriteit te geven aan het creëren van fatsoenlijke banen en zelfstandig ondernemerschap, en fiscale pakketten te bieden om de opstart van bedrijfsactiviteiten te stimuleren. Zorgen voor geschoolde arbeidskrachten die internationaal inzetbaar kunnen zijn en een hoger inkomen en fatsoenlijk werk hebben, zal het mondiale economische systeem versterken.
Vanwege de effectiviteit van de eigen doelstellingen dient de Nederlandse overheid zich maximaal in te spannen om het maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden te versterken. Creëer kansen binnen het Nederlandse IMVO-beleid en neem de kennisuitwisseling mee in het ontwikkelingssamenwerkings- en handelsbeleid zodat de kennis van Nederlandse bedrijven ook de agribusiness en groene vaardigheden en het onderwijssysteem in ontwikkelingslanden versterkt.

• Investeer in het perspectief van jongeren in ontwikkelingslanden door het vergroten van hun baankansen, toegang tot goed onderwijs en skills training, en ondernemerschap
• Ga waar mogelijk de samenwerking aan met het (lokale) bedrijfsleven
• Houd de Youth@Heart strategie als centraal leidende richtlijn voor toekomstig beleid.

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

‘Closing the gap between education and work’, dat doen we in Nederland behoorlijk.
We kunnen leren van de nauwe samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen in Nederland (bijvoorbeeld in leerwerkbedrijven of via stages). Bedrijven moeten samenwerken met lokale onderwijsinstellingen en binnen de lokale context stageplaatsen arrangeren.

• Blijf beroepsonderwijs steunen via organisaties die de lokale context kennen, die gespecialiseerd zijn in het implementeren van context relevante leerplannen en die opleidingen toegankelijker kunnen maken voor de meest kansarme jongeren
• Verbind de ontwikkeling van nieuwe financiering voor beroepsonderwijs aan de Youth@Heart-principes
• Geef het voortouw aan faciliteren van vraaggestuurd werken door lokale organisaties
• Geef waar relevant prioriteit aan lokaal geleide allianties
• Reserveer een percentage van de middelen in het beroepsonderwijs voor de waakhondfunctie van het maatschappelijk middenveld
• Bouw flexibiliteit in om je aan te passen aan de lokale context en veranderende omstandigheden, dit zal met de huidige klimaatcrisis en pandemie steeds noodzakelijker worden
• Stimuleer outreach-activiteiten en praktijkgericht onderzoek van universiteiten en andere kennisinstellingen, ter ondersteuning van beroepsonderwijs en voortdurende kennisontwikkeling
• Sluit aan bij en/of stimuleer nationale gebundelde financieringsmechanismen en nationale TVET-werkgroepen
• Werk aan vaardigheden voor digitalisering binnen het beroepsonderwijs.

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Nederland moet verbindingen leggen tussen verschillende thematieken, bijv. onderwijs en klimaat. (Zie bijlage)

Inclusiviteit is nog niet genoeg geborgd. Ontwikkelingsbeleid zou vanuit een intersectionele lens opgesteld moeten worden, zodat niemand gediscrimineerd en achtergesteld wordt en talenten worden benut.

Nederland moet inzetten op Zuidelijk leiderschap. In de opvolger van het OKP moet centraal staan:
• Zuidelijke organisaties spelen een leidende rol bij het ontwikkelen van aanvragen, implementeren van de programma’s en beheren van de geboden middelen
• Lokale kennis en context is leidend
• De stem van het maatschappelijk middenveld wordt meegenomen bij de ontwikkeling en monitoring van een nieuw programma
• Kennis van NGOs en sociale partners op gebied van gender en inclusie van gemarginaliseerde jongeren en op het gebied van aansluiting op de arbeidsmarkt en self-employment

Verduurzaming Nederlandse handelsketens.
• Focus op de multi-stakeholderbenadering en betrek onderwijsinstellingen in de afwegingen
• Investeer in praktisch leren en blended learning-strategieën
• Pas geleerde lessen en innovatieve strategieën toe in het beroepsonderwijssysteem op het gebied van duurzaamheid en klimaatketens
• Luister via platforms naar jongeren en ondersteun hen in hun zoektocht naar werk in de formele en informele sector. Door sociale dialoog kunnen slechte arbeidsomstandigheden die de oorzaak zijn van veel armoede en ongelijkheid worden weggenomen
• Creëer voorzieningen voor gemarginaliseerde groepen om toegang te krijgen tot fatsoenlijk werk
• Stimuleer verdere coördinatie en harmonisatie van de Europese ontwikkelingssamenwerking.

De Nederlandse overheid dient in haar beleid en gesprekken te benadrukken dat overheden en internationale netwerken flexibiliteit en financiële reserves moeten inbouwen om zich aan te passen aan de lokale context en veranderende omstandigheden binnen het onderwijs. Dit zal steeds noodzakelijker worden vanwege gevolgen van de huidige klimaatcrisis of een nieuwe pandemie. Overheden kunnen dit bereiken door bijv. uitvoering te geven aan de UNESCO-aanbeveling om 4%-6% van het BBP en/of 15%-20% van het nationale budget toe te wijzen aan onderwijs, waarbij lage-inkomenslanden streven naar de bovengrens van deze financieringsdoelstellingen om de Onderwijsagenda 2030 te realiseren. Dit zal bijdragen aan het creëren van gelijke onderwijskansen voor kinderen en jongeren.

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

Zet duurzaam in op kwalitatief onderwijs voor iedereen!
Onderwijs lost conflicten op, vermindert armoede en sociale ongelijkheid en bevordert democratie, inclusiviteit, duurzame groei en klimaatactie. Onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van kritisch wereldburgerschap en versterkt de rol van vrouwen. Onderwijs zorgt ervoor dat mensen een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen. Het hele onderwijssysteem speelt daarbij een rol: van het basisonderwijs om een stevige basis te leggen tot het tertiair onderwijs om een baan op de arbeidsmarkt te vinden. Voldoende goed opgeleide, gefaciliteerde (door loon en arbeidsvoorwaarden) en gemotiveerde docenten zijn daarbij essentieel.

Onderwijs zal uiteindelijk ontwikkelingssamenwerking overbodig maken.

Bijlage