Consulaire dienstverlening
Reactie
Naam | Mr J P J Van der ster CPA CMA |
---|---|
Plaats | Thornbury |
Datum | 13 juni 2019 |
Vraag1
VisumverleningHet ministerie van Buitenlandse Zaken verleent visa aan reizigers die naar Nederland komen. Door middel van de Orange en Blue Carpet programma’s biedt Nederland reeds een fast track voor visumaanvragen kort verblijf indien er een (economisch) belang is gediend voor Nederland. Zo heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in 2007 het Orange Carpet-beleid geïmplementeerd om de betrouwbare reiziger te faciliteren via een fast track, als instrument om de BZ-strategie voor goede consulaire dienstverlening en economische diplomatie te bewerkstelligen. In 2009 is, ter aanvulling hierop, het Blue Carpet Beleid opgezet om visumaanvragen van zeevarenden zo goed mogelijk te faciliteren (voor aanmonstering, afmonstering en/of het volgen van een beroep of cursus met als hoofddoel Nederland).
Uit het onlangs verschenen SEO-rapport over de ‘Toegangswaarde-maatschappelijke baten en kosten van het Schengen-visumbeleid voor Nederland’ blijkt dat het visumbeleid een toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie van meer dan 300 miljoen euro per jaar heeft. Het onderzoek geeft aan dat bezoekers met een zakelijk reisdoel meer baten opleveren dan met een ander reisdoel. Daarnaast identificeert SEO negen kansrijke aanvraaglanden waar het visumbeleid Nederland veel oplevert. De stijgende aantallen aanvragen gecombineerd met de constatering dat bepaalde groepen visumplichtigen meer toegevoegde waarde bieden aan de Nederlandse economie vragen om het verder specificeren van doelgroepen die de Rijksoverheid kan faciliteren. Dit biedt ook aanknopingspunten voor het verkennen van verdere maatwerkprogramma’s, zoals bijvoorbeeld voor specifieke sectoren en start-ups. Dit wordt momenteel nader verkend.
Vraag 1: Het verbeteren van visumverlening per sector /doelgroepen wellicht regionaal is een mogelijke beleidsontwikkeling. Welke sectoren, doelgroepen, regio’s verdienen daarbij volgens u bijzondere aandacht?
Ik denk met name aan het bevorderen van en het uitbaten van R&D op het gebied van environmental samen werking tussen Nederlandse en buitenlandse bedrijven van ontwikkeling van environmental friendly products ter vervanging van plastic. Nederland heeft een sterke voor sprong op het buitenland
Ik denk aan applications van het opslaan van electriciteit in een bepaalde vorm en verhoging van efficiency van het doorsturen van electiciteit . Er zijn projecten in Canada onderweg.
Verschillende universiteiten kunnen met elkaar samen werken om een strategy te ontwikkelen betreffende verbeteringen in robot technologies en applicaties in industrial companies. Kijk naar het model van Singapore betreffende verhoging. Van opleidingen voor de toekomstige werknemer.
Vraag2
vraag 2. Om jonge innovatieve startende ondernemers naar Nederland te trekken bestaat sinds 1 januari 2015 de start-up regeling. Deze regeling ziet toe op de procedures voor lang verblijf (een verblijf van langer dan 90 dagen). Indien zij voorafgaand aan de beslissing een start-up op te zetten in Nederland oriënterende bezoeken willen afleggen aan Nederland, moeten personen met een visumplichtige nationaliteit een kort verblijf visum aanvragen. Wat kan BZ doen om start-ups te faciliteren bij visumaanvragen kort verblijf?Ik denk dat de regering een definitie start up moet kunnen ontwikkelen met critical succes factors achievements binnen een bepaalde periode. De jonge startende ondernemers moeten serious zijn in hun aanpak van een plan om bepaalde resultaten te kunnen krijgen, drie maanden, 6 maanden , een jaar. Als deze criteria wordt goedgekeurd door een instantie kan op deze basis een korte vergunning Visum worden afgegeven. Indien het project niet uitwerkt kan men de verleende visum weer intrekken.
Vraag3
kwetsbare personen in het buitenlandIeder jaar bevinden zich een aantal Nederlanders in het buitenland die (psychisch) verward zijn of een zwervend bestaan leiden. Het kan hier gaan om personen die zich in een zeer schrijnende situatie bevinden, zoals bijvoorbeeld psychiatrische patiënten, die niet beschikken over (de juiste) medicatie, verzekering of financiële middelen en nu gerepatrieerd willen en/of moeten worden.
Consulaire bijstand concentreert zich primair op mensen die de bijstand echt nodig hebben. Verwarde en zwervende personen kunnen zich in het buitenland in een onbevredigende situatie bevinden. Dat heeft met verschillende factoren te maken, te weten voorzieningen in het buitenland die ontoereikend zijn, familieleden die niet altijd bereid zijn geld beschikbaar te stellen voor de repatriëring, luchtvaartmaatschappijen die weigeren deze personen zonder adequate begeleiding mee te nemen en het feit dat de persoon zelf niet terug wil naar Nederland en dus volledig op zichzelf is aangewezen.
BZ wil zich meer gaan inzetten voor deze kwetsbare personen en onderzoekt of er meer bijstand verleend dient te worden.
vraag 3. De Nederlandse overheid onderzoekt of er bijstand verleend dient te worden aan verwarde of zwervende personen (kwetsbare Nederlanders) die zich in het buitenland bevinden en of Buitenlandse Zaken samen met andere betrokken spelers van de Rijksoverheid en uit het maatschappelijk middenveld die bijstand kan verlenen. Als BZ bijstand zou dienen te verlenen aan deze groep Nederlanders, wat zou die bijstand dan inhouden?
De eerste criteria moet zijn heeft hij of zij een hollands passport. Als de persoon een ander passport heeft is dat land verplicht om de wettelijk bijstand te geven. Als de persoon een hollands passport heeft en hij of zij wil perse terug naar Nederland om daar te gaan wonen , heeft die persoon recht op bijstand. Welke eisen moet men stellen om niet alleen bijstand te geven maar ook de middelen te geven om naar Nederland voor goed terug te gaan. Bijstand zou moeten inhouden een maandelijkse uitkering, plus hour subsidy in geval deze persoon niet kan werken. Hoe wordt deze persoon in de maatschappy opgenomen, aan passing aan een nieuwe omgeving. Dit is een hele moeilijk vraag.
Vraag4
InformatievoorzieningDe Rijksoverheid vindt het belangrijk dat informatie gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en laagdrempelig verkregen kan worden, waar ook ter wereld. Om die reden is de informatievoorziening van het ministerie van Buitenlandse Zaken op verschillende manieren te raadplegen.
Online zijn de websites www.nederlandwereldwijd.nl, voor Nederlanders in het buitenland
en www.netherlandsandyou.nl, voor buitenlanders die informatie willen over reizen naar-, wonen in- of zaken doen met Nederland, beschikbaar. Ook is Buitenlandse Zaken 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via het 247 ContactCenter, via telefoon, e-mail, Twitter en WhatsApp. Tevens zal later dit jaar de live-chat op de website tot de mogelijkheden gaan behoren.
vraag 4. Om toegang te krijgen tot de informatievoorziening vanuit de Rijksoverheid via Buitenlandse Zaken worden verschillende kanalen ingezet (247 CC, WhatsApp, chatbox, reisapp, websites). Welke spreekt u het meeste aan en heeft u suggesties om de informatievoorziening verder te verbeteren?
In canada zou men de Hollandse krant kunnen gebruiken . Het consulate heeft alle gegevens van personen die nog een hollands passport hebben. Een periodieke opdate notice van het consulate zou een andere mogelijkheid zijn.
Vraag5
ReisadviezenRecent zijn de reisadviezen aangepast. Aanleiding hiervoor waren onder andere de uitkomsten van het gebruikersonderzoek, resultaten van de publieksconsultatie in 2018 en feedback vanuit de reiswereld. Gelet op de wensen is ingezet om de reisadviezen sneller te kunnen actualiseren, meer landspecifieke informatie op te nemen en de vormgeving van de adviezen overzichtelijker te maken.
vraag 5. Recent is onder andere de vormgeving van het reisadvies aangepast om de reisadviezen overzichtelijker te maken. Hoe kijkt u aan tegen deze nieuwe reisadviezen en de informatie daarin?
Ik denk dat reis adviezen moeten landelijk zijn . Kort maar krachtig. Identificatie van risico moet duidelijk zijn.
Vraag6
Overige consulaire onderwerpenElk jaar bekijkt en evalueert het ministerie de ontwikkelingen op consulair terrein. Deze omvatten meer dan de onderwerpen zoals die hierboven zijn aangegeven. Het ministerie is ten behoeve van beleidsontwikkeling geïnteresseerd om ook over andere consulaire onderwerpen te vernemen welke elementen aandacht verdienen, en waar vervolgstappen nodig zijn.
De link op Rijksoverheid.nl naar vorige Staat van het Consulaire (2018) met daarin een overzicht van de producten en diensten op consulair terrein, treft u eveneens aan.
vraag 6. Welke overige consulaire onderwerpen verdienen volgens u verdere uitwerking en aandacht?
Schengen Agreement heeft veel aan dacht gegeven aan personen die familie leden hebben in Holland en als gevolg van de schengen maar een beperkte tijd morgen doorbrengen in Nederland. Er wordt geen gratie toegestaan als men BV 3 maanden in Europa bent en men wil een befravenis bij wonen van een familielid waar voor men meer tijd nodig heeft dan is toegestaan onder de Schengen Agreement.