Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam TDL Laan
Plaats Olten
Datum 5 juni 2019

Vraag1

Visumverlening
Het ministerie van Buitenlandse Zaken verleent visa aan reizigers die naar Nederland komen. Door middel van de Orange en Blue Carpet programma’s biedt Nederland reeds een fast track voor visumaanvragen kort verblijf indien er een (economisch) belang is gediend voor Nederland. Zo heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in 2007 het Orange Carpet-beleid geïmplementeerd om de betrouwbare reiziger te faciliteren via een fast track, als instrument om de BZ-strategie voor goede consulaire dienstverlening en economische diplomatie te bewerkstelligen. In 2009 is, ter aanvulling hierop, het Blue Carpet Beleid opgezet om visumaanvragen van zeevarenden zo goed mogelijk te faciliteren (voor aanmonstering, afmonstering en/of het volgen van een beroep of cursus met als hoofddoel Nederland).
Uit het onlangs verschenen SEO-rapport over de ‘Toegangswaarde-maatschappelijke baten en kosten van het Schengen-visumbeleid voor Nederland’ blijkt dat het visumbeleid een toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie van meer dan 300 miljoen euro per jaar heeft. Het onderzoek geeft aan dat bezoekers met een zakelijk reisdoel meer baten opleveren dan met een ander reisdoel. Daarnaast identificeert SEO negen kansrijke aanvraaglanden waar het visumbeleid Nederland veel oplevert. De stijgende aantallen aanvragen gecombineerd met de constatering dat bepaalde groepen visumplichtigen meer toegevoegde waarde bieden aan de Nederlandse economie vragen om het verder specificeren van doelgroepen die de Rijksoverheid kan faciliteren. Dit biedt ook aanknopingspunten voor het verkennen van verdere maatwerkprogramma’s, zoals bijvoorbeeld voor specifieke sectoren en start-ups. Dit wordt momenteel nader verkend.

Vraag 1: Het verbeteren van visumverlening per sector /doelgroepen wellicht regionaal is een mogelijke beleidsontwikkeling. Welke sectoren, doelgroepen, regio’s verdienen daarbij volgens u bijzondere aandacht?
-

Vraag2

vraag 2. Om jonge innovatieve startende ondernemers naar Nederland te trekken bestaat sinds 1 januari 2015 de start-up regeling. Deze regeling ziet toe op de procedures voor lang verblijf (een verblijf van langer dan 90 dagen). Indien zij voorafgaand aan de beslissing een start-up op te zetten in Nederland oriënterende bezoeken willen afleggen aan Nederland, moeten personen met een visumplichtige nationaliteit een kort verblijf visum aanvragen. Wat kan BZ doen om start-ups te faciliteren bij visumaanvragen kort verblijf?
-

Vraag3

kwetsbare personen in het buitenland
Ieder jaar bevinden zich een aantal Nederlanders in het buitenland die (psychisch) verward zijn of een zwervend bestaan leiden. Het kan hier gaan om personen die zich in een zeer schrijnende situatie bevinden, zoals bijvoorbeeld psychiatrische patiënten, die niet beschikken over (de juiste) medicatie, verzekering of financiële middelen en nu gerepatrieerd willen en/of moeten worden.
Consulaire bijstand concentreert zich primair op mensen die de bijstand echt nodig hebben. Verwarde en zwervende personen kunnen zich in het buitenland in een onbevredigende situatie bevinden. Dat heeft met verschillende factoren te maken, te weten voorzieningen in het buitenland die ontoereikend zijn, familieleden die niet altijd bereid zijn geld beschikbaar te stellen voor de repatriëring, luchtvaartmaatschappijen die weigeren deze personen zonder adequate begeleiding mee te nemen en het feit dat de persoon zelf niet terug wil naar Nederland en dus volledig op zichzelf is aangewezen.
BZ wil zich meer gaan inzetten voor deze kwetsbare personen en onderzoekt of er meer bijstand verleend dient te worden.

vraag 3. De Nederlandse overheid onderzoekt of er bijstand verleend dient te worden aan verwarde of zwervende personen (kwetsbare Nederlanders) die zich in het buitenland bevinden en of Buitenlandse Zaken samen met andere betrokken spelers van de Rijksoverheid en uit het maatschappelijk middenveld die bijstand kan verlenen. Als BZ bijstand zou dienen te verlenen aan deze groep Nederlanders, wat zou die bijstand dan inhouden?
Dit is een ingewikkelde vraag. Aan de ene kant: het zijn Nederlanders en de Nederlandse Staat dient haar burgers "overal ter wereld" bij te staan. Aan de andere kant: iemand die er voor kiest om in het buitenland te wonen, past zich ook aan aan de levensstandaarden in het verkozen buitenland. Daar horen ook de faciliteiten voor zorg en opvang bij die in en door dat land worden aangeboden. De vraag is: waar leg je de grens. De groep "kwetsbare Nederlanders" hoeft dan ook niet alleen uit verwarde of zwervende personen te bestaan.
De bijstand zou kunnen bestaan uit "eerste hulp" die nodig is om te kunnen overleven. Wat daarbij nodig is zal van geval tot geval maar ook van land tot land zeer verschillend zijn. Daarnaast zal er vanuit Nederland uit bepaalde politieke groepen weerstand ontstaan.

Vraag4

Informatievoorziening
De Rijksoverheid vindt het belangrijk dat informatie gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en laagdrempelig verkregen kan worden, waar ook ter wereld. Om die reden is de informatievoorziening van het ministerie van Buitenlandse Zaken op verschillende manieren te raadplegen.

Online zijn de websites www.nederlandwereldwijd.nl, voor Nederlanders in het buitenland
en www.netherlandsandyou.nl, voor buitenlanders die informatie willen over reizen naar-, wonen in- of zaken doen met Nederland, beschikbaar. Ook is Buitenlandse Zaken 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via het 247 ContactCenter, via telefoon, e-mail, Twitter en WhatsApp. Tevens zal later dit jaar de live-chat op de website tot de mogelijkheden gaan behoren.

vraag 4. Om toegang te krijgen tot de informatievoorziening vanuit de Rijksoverheid via Buitenlandse Zaken worden verschillende kanalen ingezet (247 CC, WhatsApp, chatbox, reisapp, websites). Welke spreekt u het meeste aan en heeft u suggesties om de informatievoorziening verder te verbeteren?
Mij persoonlijk spreekt de website het meest aan, aangezien veel informatievragen samenhangen met het maken van een afspraak (bijvoorbeeld: wat moet ik meenemen bij de vernieuwing van mijn paspoort - gevolgd door: afspraak maken).
Algemeen is het van belang dat elke Nederlander in het buitenland in staat is om via de aangeboden kanalen de gewenste informatie te vinden. Niet alle media zijn in alle landen toegankelijk: soms zijn er politieke beperkingen aan de toegang tot internet, soms zijn er technische beperkingen, bijvoorbeeld bij het ontvangen van SMS.

Vraag5

Reisadviezen
Recent zijn de reisadviezen aangepast. Aanleiding hiervoor waren onder andere de uitkomsten van het gebruikersonderzoek, resultaten van de publieksconsultatie in 2018 en feedback vanuit de reiswereld. Gelet op de wensen is ingezet om de reisadviezen sneller te kunnen actualiseren, meer landspecifieke informatie op te nemen en de vormgeving van de adviezen overzichtelijker te maken.

vraag 5. Recent is onder andere de vormgeving van het reisadvies aangepast om de reisadviezen overzichtelijker te maken. Hoe kijkt u aan tegen deze nieuwe reisadviezen en de informatie daarin?
-

Vraag6

Overige consulaire onderwerpen
Elk jaar bekijkt en evalueert het ministerie de ontwikkelingen op consulair terrein. Deze omvatten meer dan de onderwerpen zoals die hierboven zijn aangegeven. Het ministerie is ten behoeve van beleidsontwikkeling geïnteresseerd om ook over andere consulaire onderwerpen te vernemen welke elementen aandacht verdienen, en waar vervolgstappen nodig zijn.
De link op Rijksoverheid.nl naar vorige Staat van het Consulaire (2018) met daarin een overzicht van de producten en diensten op consulair terrein, treft u eveneens aan.

vraag 6. Welke overige consulaire onderwerpen verdienen volgens u verdere uitwerking en aandacht?
Sinds de SVB voor het gebruik van DigiD tweetrapsverificatie verplicht heeft gesteld, moeten veel Nederlanders buiten Nederland een nieuwe DigiD-code aanvragen. In de praktijk leidt dat tot veel onhandige situaties: niet iedereen kan makkelijk een sms uit Nederland ontvangen, bovendien kan niet iedereen makkelijk een nieuw DigiD aanvragen (er zijn maar 15 afhaalpunten in het buitenland en lang niet iedereen komt regelmatig terug in Nederland). Hier bestaat dringend behoefte aan verbetering. Algemeen: de tweetrapsverificatie is vanuit veiligheidsoogpunt absoluut goed, maar mag er niet voor zorgen dat goedwillende Nederlanders de dienst ineens niet (of alleen tegen hoge kosten of met heel veel moeite) kunnen gebruiken. Je kunt zogezegd niet de baby met het badwater weggooien.
Het initiatief van veel ambassades om voor paspoortvernieuwingen "het land in te gaan" vind ik erg positief en zou gestimuleerd moeten worden, ook bij ambassades die dat initiatief tot nu toe nog niet overgenomen hebben.. Zeker in grote landen met weinig vernieuwingspunten is het voor Nederlanders erg lastig om een paspoort te vernieuwen. Men zou dit soort acties ook voor andere consulaire diensten kunnen overwegen (DigiD afhalen, etc.) die typisch door Nederlanders in het buitenland gebruikt worden.