Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam G de Groot
Plaats Kampala
Datum 16 juni 2019

Vraag4

Informatievoorziening
De Rijksoverheid vindt het belangrijk dat informatie gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en laagdrempelig verkregen kan worden, waar ook ter wereld. Om die reden is de informatievoorziening van het ministerie van Buitenlandse Zaken op verschillende manieren te raadplegen.

Online zijn de websites www.nederlandwereldwijd.nl, voor Nederlanders in het buitenland
en www.netherlandsandyou.nl, voor buitenlanders die informatie willen over reizen naar-, wonen in- of zaken doen met Nederland, beschikbaar. Ook is Buitenlandse Zaken 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via het 247 ContactCenter, via telefoon, e-mail, Twitter en WhatsApp. Tevens zal later dit jaar de live-chat op de website tot de mogelijkheden gaan behoren.

vraag 4. Om toegang te krijgen tot de informatievoorziening vanuit de Rijksoverheid via Buitenlandse Zaken worden verschillende kanalen ingezet (247 CC, WhatsApp, chatbox, reisapp, websites). Welke spreekt u het meeste aan en heeft u suggesties om de informatievoorziening verder te verbeteren?
Ik doe vrijwilligerswerk in het buitenland als besteding van mijn vakantietijd en kom daarmee in landen die niet direct vakantiebestemmingen zijn. Ik type deze reactie vanuit Kampala.

Ik doe niks met whatsapp, chatbox, twitter of zo iets. Heeft U al eens geprobeerd wat een gedoe het is tegenwoordig om een locale SIM voor je telefoon te krijgen, met name in landen in Afrika?

Ik zou graag zien dat er meer aandacht komt voor de inhoud in plaats van allerlei nieuwe fratsels met missende informatie. Een plek, goede betrouwbare info, klaar!

Vraag5

Reisadviezen
Recent zijn de reisadviezen aangepast. Aanleiding hiervoor waren onder andere de uitkomsten van het gebruikersonderzoek, resultaten van de publieksconsultatie in 2018 en feedback vanuit de reiswereld. Gelet op de wensen is ingezet om de reisadviezen sneller te kunnen actualiseren, meer landspecifieke informatie op te nemen en de vormgeving van de adviezen overzichtelijker te maken.

vraag 5. Recent is onder andere de vormgeving van het reisadvies aangepast om de reisadviezen overzichtelijker te maken. Hoe kijkt u aan tegen deze nieuwe reisadviezen en de informatie daarin?
k doe vrijwilligerswerk in het buitenland als besteding van mijn vakantietijd en kom daarmee in landen die niet direct vakantiebestemmingen zijn. Ik type deze reactie vanuit Kampala.

Helaas valt de nieuwe website me aardig tegen. Allerlei schuifjes en paneeltjes die ik open moet klikken om bij de informatie te komen. Daarbij moet me van het hart dat MinEZ meer aandacht lijkt te hebben voor vormgeving als voor feitelijke inhoud. Zo zijn er steeds meer landen waar plastic tasjes verboden zijn en waarbij, als je je kleren in een plastic tasje hebt gedaan in je koffer tegen de regen als de koffer buiten staat (het is regenseizoen!), je een behoorlijk probleem kunt krijgen bij aankomst. Voorbeelden daarvan zijn Kenia en Rwanda. Van een land staat de opmerking bij reisadviezen na mijn aansporing; van een ander land heb ik de Nederlandse ambassade vorige week gevraagd werk te maken om de omissie op te lossen.

Ook aandacht voor de visa-procedure ontbreekt. Uganda kostte me 3 dagen om de aanvraag in te dienen (!) vanwege server-problemen die overigens bij de ambassade bekend bleken te zijn. Visa-eisen is ook zo iets, denk aan gele koorts wat alleen een stempel is maar zonder stempel heb je een probleem.

Ik zou graag zien dat er meer aandacht komt voor de inhoud in plaats van allerlei nieuwe fratsels met missende informatie. Een plek, goede betrouwbare info, klaar!

Vraag6

Overige consulaire onderwerpen
Elk jaar bekijkt en evalueert het ministerie de ontwikkelingen op consulair terrein. Deze omvatten meer dan de onderwerpen zoals die hierboven zijn aangegeven. Het ministerie is ten behoeve van beleidsontwikkeling geïnteresseerd om ook over andere consulaire onderwerpen te vernemen welke elementen aandacht verdienen, en waar vervolgstappen nodig zijn.
De link op Rijksoverheid.nl naar vorige Staat van het Consulaire (2018) met daarin een overzicht van de producten en diensten op consulair terrein, treft u eveneens aan.

vraag 6. Welke overige consulaire onderwerpen verdienen volgens u verdere uitwerking en aandacht?
Betere contactinformatie van ambassades, zowel Nederlandse in het buitenland als buitenlandse in Nederland. Regelmatig blijkt dat informatie verouderd is, mailboxen niet (meer) gelezen worden....