Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Dhr JP Wielenga
Plaats Wickwar, Verenigd Koningkrijk
Datum 8 juni 2019

Vraag1

Visumverlening
Het ministerie van Buitenlandse Zaken verleent visa aan reizigers die naar Nederland komen. Door middel van de Orange en Blue Carpet programma’s biedt Nederland reeds een fast track voor visumaanvragen kort verblijf indien er een (economisch) belang is gediend voor Nederland. Zo heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in 2007 het Orange Carpet-beleid geïmplementeerd om de betrouwbare reiziger te faciliteren via een fast track, als instrument om de BZ-strategie voor goede consulaire dienstverlening en economische diplomatie te bewerkstelligen. In 2009 is, ter aanvulling hierop, het Blue Carpet Beleid opgezet om visumaanvragen van zeevarenden zo goed mogelijk te faciliteren (voor aanmonstering, afmonstering en/of het volgen van een beroep of cursus met als hoofddoel Nederland).
Uit het onlangs verschenen SEO-rapport over de ‘Toegangswaarde-maatschappelijke baten en kosten van het Schengen-visumbeleid voor Nederland’ blijkt dat het visumbeleid een toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie van meer dan 300 miljoen euro per jaar heeft. Het onderzoek geeft aan dat bezoekers met een zakelijk reisdoel meer baten opleveren dan met een ander reisdoel. Daarnaast identificeert SEO negen kansrijke aanvraaglanden waar het visumbeleid Nederland veel oplevert. De stijgende aantallen aanvragen gecombineerd met de constatering dat bepaalde groepen visumplichtigen meer toegevoegde waarde bieden aan de Nederlandse economie vragen om het verder specificeren van doelgroepen die de Rijksoverheid kan faciliteren. Dit biedt ook aanknopingspunten voor het verkennen van verdere maatwerkprogramma’s, zoals bijvoorbeeld voor specifieke sectoren en start-ups. Dit wordt momenteel nader verkend.

Vraag 1: Het verbeteren van visumverlening per sector /doelgroepen wellicht regionaal is een mogelijke beleidsontwikkeling. Welke sectoren, doelgroepen, regio’s verdienen daarbij volgens u bijzondere aandacht?
Personeel die al een werkvergunning in Europa hebben. Voorbeeld collega van Indische Nationaliteit wekrzaam voor een multinational bedrijf in de EU moet voor een vergadering naar den Bosch....

Vraag3

kwetsbare personen in het buitenland
Ieder jaar bevinden zich een aantal Nederlanders in het buitenland die (psychisch) verward zijn of een zwervend bestaan leiden. Het kan hier gaan om personen die zich in een zeer schrijnende situatie bevinden, zoals bijvoorbeeld psychiatrische patiënten, die niet beschikken over (de juiste) medicatie, verzekering of financiële middelen en nu gerepatrieerd willen en/of moeten worden.
Consulaire bijstand concentreert zich primair op mensen die de bijstand echt nodig hebben. Verwarde en zwervende personen kunnen zich in het buitenland in een onbevredigende situatie bevinden. Dat heeft met verschillende factoren te maken, te weten voorzieningen in het buitenland die ontoereikend zijn, familieleden die niet altijd bereid zijn geld beschikbaar te stellen voor de repatriëring, luchtvaartmaatschappijen die weigeren deze personen zonder adequate begeleiding mee te nemen en het feit dat de persoon zelf niet terug wil naar Nederland en dus volledig op zichzelf is aangewezen.
BZ wil zich meer gaan inzetten voor deze kwetsbare personen en onderzoekt of er meer bijstand verleend dient te worden.

vraag 3. De Nederlandse overheid onderzoekt of er bijstand verleend dient te worden aan verwarde of zwervende personen (kwetsbare Nederlanders) die zich in het buitenland bevinden en of Buitenlandse Zaken samen met andere betrokken spelers van de Rijksoverheid en uit het maatschappelijk middenveld die bijstand kan verlenen. Als BZ bijstand zou dienen te verlenen aan deze groep Nederlanders, wat zou die bijstand dan inhouden?
1. Tolk indien nodig
2. Direct Ambulante Hulp. Coordinatie of "hands on"
3. Bescherming door detentie bijvoorbeeld in het geval van Psychotische episodes.
4. Terugbrengen naar nederland

Vraag4

Informatievoorziening
De Rijksoverheid vindt het belangrijk dat informatie gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en laagdrempelig verkregen kan worden, waar ook ter wereld. Om die reden is de informatievoorziening van het ministerie van Buitenlandse Zaken op verschillende manieren te raadplegen.

Online zijn de websites www.nederlandwereldwijd.nl, voor Nederlanders in het buitenland
en www.netherlandsandyou.nl, voor buitenlanders die informatie willen over reizen naar-, wonen in- of zaken doen met Nederland, beschikbaar. Ook is Buitenlandse Zaken 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via het 247 ContactCenter, via telefoon, e-mail, Twitter en WhatsApp. Tevens zal later dit jaar de live-chat op de website tot de mogelijkheden gaan behoren.

vraag 4. Om toegang te krijgen tot de informatievoorziening vanuit de Rijksoverheid via Buitenlandse Zaken worden verschillende kanalen ingezet (247 CC, WhatsApp, chatbox, reisapp, websites). Welke spreekt u het meeste aan en heeft u suggesties om de informatievoorziening verder te verbeteren?
Dedicated app die technologieen toepast die niet door niet vriendelijke landen kan worden afgeluisterd of geblokkeerd

Vraag5

Reisadviezen
Recent zijn de reisadviezen aangepast. Aanleiding hiervoor waren onder andere de uitkomsten van het gebruikersonderzoek, resultaten van de publieksconsultatie in 2018 en feedback vanuit de reiswereld. Gelet op de wensen is ingezet om de reisadviezen sneller te kunnen actualiseren, meer landspecifieke informatie op te nemen en de vormgeving van de adviezen overzichtelijker te maken.

vraag 5. Recent is onder andere de vormgeving van het reisadvies aangepast om de reisadviezen overzichtelijker te maken. Hoe kijkt u aan tegen deze nieuwe reisadviezen en de informatie daarin?
Positief. Het is noodzakelijk dat reisadvies niet afwijkt van andere advies organanen om verwarring te voorkomen. Indien er wordt afgeweken moet duidelijk aangegeven worden waarom dit het geval is.

Vraag6

Overige consulaire onderwerpen
Elk jaar bekijkt en evalueert het ministerie de ontwikkelingen op consulair terrein. Deze omvatten meer dan de onderwerpen zoals die hierboven zijn aangegeven. Het ministerie is ten behoeve van beleidsontwikkeling geïnteresseerd om ook over andere consulaire onderwerpen te vernemen welke elementen aandacht verdienen, en waar vervolgstappen nodig zijn.
De link op Rijksoverheid.nl naar vorige Staat van het Consulaire (2018) met daarin een overzicht van de producten en diensten op consulair terrein, treft u eveneens aan.

vraag 6. Welke overige consulaire onderwerpen verdienen volgens u verdere uitwerking en aandacht?
Paspoort vernieuwingen. In het VK is het alleen mogelijk om dit in Londen te doen. Voor mij betekend dat 180 pond+ reis onkosten en dat is vannuit Bristol. Voor anderen verder weg kan het nog veel duurder uitpakken. De Hon. Consul Offices zoals in het verleden in Cowbridge en Birmingham etc waren makkelijk toegankelijk.

Misscien een pop up Consul Office die in verschillende steden op bepaalde dagen bischikbaar is (zoals in VS geloof ik) kan een goede aanvulling zijn en toch kost efficient.