Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam johanneke clute-Buisman
Plaats COLUMBIA, SC USA
Datum 5 juni 2019

Vraag3

kwetsbare personen in het buitenland
Ieder jaar bevinden zich een aantal Nederlanders in het buitenland die (psychisch) verward zijn of een zwervend bestaan leiden. Het kan hier gaan om personen die zich in een zeer schrijnende situatie bevinden, zoals bijvoorbeeld psychiatrische patiënten, die niet beschikken over (de juiste) medicatie, verzekering of financiële middelen en nu gerepatrieerd willen en/of moeten worden.
Consulaire bijstand concentreert zich primair op mensen die de bijstand echt nodig hebben. Verwarde en zwervende personen kunnen zich in het buitenland in een onbevredigende situatie bevinden. Dat heeft met verschillende factoren te maken, te weten voorzieningen in het buitenland die ontoereikend zijn, familieleden die niet altijd bereid zijn geld beschikbaar te stellen voor de repatriëring, luchtvaartmaatschappijen die weigeren deze personen zonder adequate begeleiding mee te nemen en het feit dat de persoon zelf niet terug wil naar Nederland en dus volledig op zichzelf is aangewezen.
BZ wil zich meer gaan inzetten voor deze kwetsbare personen en onderzoekt of er meer bijstand verleend dient te worden.

vraag 3. De Nederlandse overheid onderzoekt of er bijstand verleend dient te worden aan verwarde of zwervende personen (kwetsbare Nederlanders) die zich in het buitenland bevinden en of Buitenlandse Zaken samen met andere betrokken spelers van de Rijksoverheid en uit het maatschappelijk middenveld die bijstand kan verlenen. Als BZ bijstand zou dienen te verlenen aan deze groep Nederlanders, wat zou die bijstand dan inhouden?
Onder dit "hoofdstuk" zou ik ook plaatsen het geval van de Nederlander die al vele jaren in het buitenland woont, en voor wie het tegenwoordig bijna onmogelijk is om hun Nederlandse paspoort te vernieuwen. Bv, een bijaard persoon, die OF door leeftijd en gezondheid, OF door reistijd en kosten, het niet naar een Consulaire lokatie kunnen reizen. Met het sluiten van zoveel Consulaten wereldwijd, ik stel voor dat er meer tijd en aandacht wordt gegeven aan deze grote groep Nederlanders die op deze manier goed in de knel komen. En als deze groep ook nog eens een tweede nationaliteit heeft, dan zul je meemaken dat door hun leeftijd of andere omstandigheden, ze hun Nederlandse nationaliteit verliezen! Dit is, en moet, ook voor BZ een onaanvaartbare situatie zijn. Ik spoor BZ dringen aan om zich hier over te buigen. Dit is een dienst de verleent hoort te worden, als onderdeel van Nederlands fatsoen.

Vraag4

Informatievoorziening
De Rijksoverheid vindt het belangrijk dat informatie gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en laagdrempelig verkregen kan worden, waar ook ter wereld. Om die reden is de informatievoorziening van het ministerie van Buitenlandse Zaken op verschillende manieren te raadplegen.

Online zijn de websites www.nederlandwereldwijd.nl, voor Nederlanders in het buitenland
en www.netherlandsandyou.nl, voor buitenlanders die informatie willen over reizen naar-, wonen in- of zaken doen met Nederland, beschikbaar. Ook is Buitenlandse Zaken 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via het 247 ContactCenter, via telefoon, e-mail, Twitter en WhatsApp. Tevens zal later dit jaar de live-chat op de website tot de mogelijkheden gaan behoren.

vraag 4. Om toegang te krijgen tot de informatievoorziening vanuit de Rijksoverheid via Buitenlandse Zaken worden verschillende kanalen ingezet (247 CC, WhatsApp, chatbox, reisapp, websites). Welke spreekt u het meeste aan en heeft u suggesties om de informatievoorziening verder te verbeteren?
Voorkeur voor WhatApp, bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon, en deze app is bijna wereldwijd te gebruiken.
Maar, HOE denkt BZ deze beschikbaarheid publiek te maken, via welke methode worden Nederlanders in het Buitenland erop gewezen dat dit een methode van informatie is? Zit zelf al sinds 1985 in de VS en informatie vanuit Nederland is pijnlijk moeilijk te krijgen.

Vraag6

Overige consulaire onderwerpen
Elk jaar bekijkt en evalueert het ministerie de ontwikkelingen op consulair terrein. Deze omvatten meer dan de onderwerpen zoals die hierboven zijn aangegeven. Het ministerie is ten behoeve van beleidsontwikkeling geïnteresseerd om ook over andere consulaire onderwerpen te vernemen welke elementen aandacht verdienen, en waar vervolgstappen nodig zijn.
De link op Rijksoverheid.nl naar vorige Staat van het Consulaire (2018) met daarin een overzicht van de producten en diensten op consulair terrein, treft u eveneens aan.

vraag 6. Welke overige consulaire onderwerpen verdienen volgens u verdere uitwerking en aandacht?
Zie kommentaar onder #3.
Verder lijkt het mij fantastisch als er goede informatie makkelijk beschikbaar is voor Nederlanders die overwegen terug te keren naar Nederland, na jaren weg geweest te zijn. Een "punchlist" van die dingen die nodig zijn om met een gezin, dat ook niet Nederlanders erbij heeft, terug te keren naar Nederland.

Ten laatste: het proces van stemmen voor Nederlanders buiten NL. Het is mij in de 34 jaar dat ik uit Nederland weg ben maar 1 keer gelukt om een stembillet in handen te krijgen. Maar het kwam zo laat aan, dat ik zeker weet dat het niet meegetelt is bij de totale uitslag. Er zijn wereldwijd te veel Nederlanders die WILLEN stemmen, maar die niet gehoort worden. Dat kan toch, anno 2019, niet moeilijk zijn? En ik zit in de VS, niet ergens waar de post moeite heeft.