Consulaire dienstverlening
Reactie
Naam | Senior Master Data Consultant A.M. Gebbink |
---|---|
Plaats | Aarhus - Denemarken |
Datum | 5 juni 2019 |
Vraag4
InformatievoorzieningDe Rijksoverheid vindt het belangrijk dat informatie gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en laagdrempelig verkregen kan worden, waar ook ter wereld. Om die reden is de informatievoorziening van het ministerie van Buitenlandse Zaken op verschillende manieren te raadplegen.
Online zijn de websites www.nederlandwereldwijd.nl, voor Nederlanders in het buitenland
en www.netherlandsandyou.nl, voor buitenlanders die informatie willen over reizen naar-, wonen in- of zaken doen met Nederland, beschikbaar. Ook is Buitenlandse Zaken 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via het 247 ContactCenter, via telefoon, e-mail, Twitter en WhatsApp. Tevens zal later dit jaar de live-chat op de website tot de mogelijkheden gaan behoren.
vraag 4. Om toegang te krijgen tot de informatievoorziening vanuit de Rijksoverheid via Buitenlandse Zaken worden verschillende kanalen ingezet (247 CC, WhatsApp, chatbox, reisapp, websites). Welke spreekt u het meeste aan en heeft u suggesties om de informatievoorziening verder te verbeteren?
Websites en evt whatsapp. De andere genoemde kanalen ken ik niet. In december 2014 nam het Deense parlement een wet aan die het mogelijk maakte de dubbele nationaliteit te verkrijgen. Na drie jaar was dat rond. Toen ik duidelijkheid probeerde te krijgen over het behouden van de Nederlamdse nationaliteit, belde ik allereerst de Nederlandse ambassade in Kopenhagen op, die het niet precies wisten. Ik vers verwezen naar allerlei instanties, van het kastje naar de muur. Uiteindelijk bleek dat omdat ik niet getrouwd ben, dat ik de Nederlandse nationaliteit niet mocht behouden (overigens onlogisch argument). Het was echter zeer moeilijk om eenduidige informatie hierover te verkrijgen. De ambitie 24/7 open klinkt interessant.
Vraag5
ReisadviezenRecent zijn de reisadviezen aangepast. Aanleiding hiervoor waren onder andere de uitkomsten van het gebruikersonderzoek, resultaten van de publieksconsultatie in 2018 en feedback vanuit de reiswereld. Gelet op de wensen is ingezet om de reisadviezen sneller te kunnen actualiseren, meer landspecifieke informatie op te nemen en de vormgeving van de adviezen overzichtelijker te maken.
vraag 5. Recent is onder andere de vormgeving van het reisadvies aangepast om de reisadviezen overzichtelijker te maken. Hoe kijkt u aan tegen deze nieuwe reisadviezen en de informatie daarin?
Ik was er niet van bewust
Vraag6
Overige consulaire onderwerpenElk jaar bekijkt en evalueert het ministerie de ontwikkelingen op consulair terrein. Deze omvatten meer dan de onderwerpen zoals die hierboven zijn aangegeven. Het ministerie is ten behoeve van beleidsontwikkeling geïnteresseerd om ook over andere consulaire onderwerpen te vernemen welke elementen aandacht verdienen, en waar vervolgstappen nodig zijn.
De link op Rijksoverheid.nl naar vorige Staat van het Consulaire (2018) met daarin een overzicht van de producten en diensten op consulair terrein, treft u eveneens aan.
vraag 6. Welke overige consulaire onderwerpen verdienen volgens u verdere uitwerking en aandacht?
- dubbele nationaliteit