Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Ir. E.M.M. Bergersen
Plaats Harstad
Datum 17 juni 2019

Vraag6

Overige consulaire onderwerpen
Elk jaar bekijkt en evalueert het ministerie de ontwikkelingen op consulair terrein. Deze omvatten meer dan de onderwerpen zoals die hierboven zijn aangegeven. Het ministerie is ten behoeve van beleidsontwikkeling geïnteresseerd om ook over andere consulaire onderwerpen te vernemen welke elementen aandacht verdienen, en waar vervolgstappen nodig zijn.
De link op Rijksoverheid.nl naar vorige Staat van het Consulaire (2018) met daarin een overzicht van de producten en diensten op consulair terrein, treft u eveneens aan.

vraag 6. Welke overige consulaire onderwerpen verdienen volgens u verdere uitwerking en aandacht?
Modernisering van betalingen aan het NL consulaat, bijvoorbeeld voor pasaanvragen. In 2018 was het niet mogelijk om met een bankpas/visa betalingen te regelen, men moest persoonlijk naar het consulaat komen (1800 km) voor het afhalen van een pas (als dit niet van te voren bij aanvraag geregeld en betaald was). Er was dus geen enkele digitale mogelijkheid tot betalen bij verandering van plannen, hoe ouderwets.
Vereenvoudiging van DigID aanvragen. Zonder nederlandse sms en zonder korte duur verificaties.