Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3113 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Wijziging van het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling in verband met de vaststelling van de transitietermijnen van de pensioentransitie

    Dit Besluit regelt dat de transitiedata uit de Wet toekomst pensioenen worden vastgelegd in een algemene maatregel van bestuur (amvb). De transitiedata bepalen de tussenliggende mijlpalen en de duur van de pensioentransitie. Door de transitiedata in een amvb op te nemen wordt het in de toekomst eenvoudiger om de transitie, indien dat voor de uitvoering nodig is, te verlengen. Daarnaast wordt in deze amvb vervolgens geregeld dat de einddatum van de pensioentransitie met één jaar opschuift. Hiermee kunnen de werkzaamheden die gepaard gaan met de pensioentransitie beter worden gespreid in de tijd, wat ten goede komt van de uitvoering.

  • Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het niet indexeren van de maximum uurprijs over het berekeningsjaar 2026

    Deze consultatie gaat over een wijziging van de Wet kinderopvang. De voorgestelde wijziging zorgt ervoor dat de maximum uurprijs van de kinderopvangtoeslag voor 2026 eenmalig niet kan worden geïndexeerd. Momenteel schrijft de Wet kinderopvang voor dat de maximum uurprijs jaarlijks geïndexeerd moet worden volgens een vastgestelde methodiek. Deze wetswijziging is nodig om de afspraak over het niet-indexeren uit het Hoofdlijnenakkoord te kunnen uitvoeren.

  • Wijziging Regeling bevordering schone wegvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bevordering schone wegvoertuigen (Rbsw). De Rbsw verplicht de aanbestedende diensten om een bepaald percentage van hun voertuigen en voertuigdiensten emissievrij aan te besteden. De huidige percentages zijn laag en worden met gemak behaald. Het ministerie stelt voor om deze percentages te verhogen. Op die manier sluiten ze beter aan bij andere afspraken van overheden uit het Klimaatakkoord. Dat is beter voor het klimaat en milieu. Een uitleg over de voorgestelde percentages staat in het beleidskompas onder het kopje 'Relevante documenten'. 

  • Fiscale verzamelwet 2026

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2025

    In de wijzigingsregeling hypothecair krediet 2025 worden de leennormen voor 2025 vastgelegd voor het verstrekken van hypothecair krediet. 

  • Besluit erkenningen Wegenverkeerswet

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het erkenningenstelsel voor voertuiggerelateerde activiteiten, zoals erkenning APK of erkenning kentekenplaatfabrikant. In het voorliggende Besluit erkenningen zijn onder andere de erkenningen opgenomen die voorheen in de Wegenverkeerswet 1994 waren opgenomen. Daarmee is het stelsel eenvoudiger aan te passen. Bovendien sluit het stelsel door de wijziging beter aan bij de huidige praktijk. 

  • Wet internationale sanctiemaatregelen

    De Sanctiewet 1977 is de schakel tussen internationale sanctiemaatregelen en nationale uitvoering. De wet geeft de overheid, bedrijven en Nederlanders instrumenten om sancties goed na te leven. De wet is in het afgelopen decennium slechts beperkt gewijzigd. Dat terwijl de omvang en complexiteit van internationale sanctiemaatregelen sterk is toegenomen, en zich zal blijven ontwikkelen. Daarom moderniseert het kabinet het sanctiestelsel en stelt zij een nieuwe Wet internationale sanctiemaatregelen voor.

  • Subsidie Duurzame Mobiliteit mkb

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling 'Duurzame Mobiliteit mkb' voor. Met de subsidie stimuleren we midden- en kleinbedrijven (mkb) om blijvend minder fossiele kilometers te maken. De subsidie richt zich op collectieven van mkb-organisaties zoals brancheverenigingen en bedrijvenverenigingen. We willen hen in staat stellen om woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit bij en met hun aangesloten mkb'ers te verduurzamen. 

  • Wijziging beleidsregels opiumwetontheffingen omtrent medicinale cannabis

    Dit is een consultatie over een wijziging van de beleidsregels opiumontheffingen, waarmee mogelijkheden van verhandeling van medicinale cannabis (via het Bureau Medicinale Cannabis, BMC) worden vergroot.

  • Wijziging van het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen

    Deze wijziging lost een ervaren hardheid op in de manier waarop het dagloon voor de WIA wordt vastgesteld. Het gaat daarbij om WIA-gerechtigden die instromen via de Ziektewet (ZW) na een ziekmelding vanuit de WW. Het dagloon is bepalend voor de hoogte van de uitkering. Voor deze specifieke groep wordt de WW-uitkering die ziet op de laatste maand van de referteperiode, maar is betaald en opgegeven door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) in de eerste maand na de referteperiode, alsnog toegerekend aan de laatste maand van de referteperiode. Hierdoor telt deze maand WW-uitkering mee als loon voor de dagloonberekening. Deze wijziging geeft uitvoering aan een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 29 november 2023.