Gesloten consultaties
Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.
Er zijn in totaal 3060 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.
-
Wijziging toepassingseisen thermische gereinigde grond
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt als onderdeel van de eerste fase van de herijking bodemregelgeving een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De wijziging gaat over het toepassen van thermisch gereinigde grond (hierna TGG).
-
Wet concretisering voorschriften inzake het ononderbroken ontwikkelingsproces, de kwaliteit van het onderwijs en het stelsel van kwaliteitszorg
Dit wetsvoorstel concretiseert twee wettelijke eisen die van invloed zijn op de onderwijskwaliteit. Hierbij wordt verplicht gesteld dat:
- Scholen cyclisch en planmatig werken aan het bewaken en verbeteren van het onderwijs
- scholen op een evidence-informed manier werken;
- Schoolbesturen een kwaliteitscultuur bevorderen. -
Implementatiebesluit richtlijn kredietservicers en kredietkopers
Het besluit implementeert Richtlijn (EU) 2021/2167 inzake kredietservicers en kredietkopers. Deze richtlijn wordt ook geïmplementeerd met een wetsvoorstel. Het wetsvoorstel is al geconsulteerd en wordt behandeld door de Tweede Kamer (Kamerstukken 36 664). Het implementatiebesluit werkt de verplichtingen voor kredietservicers en kredietkopers uit het wetsvoorstel verder uit.
-
Wijziging Regeling betrouwbaarheidsniveaus Wet digitale overheid
Deze regeling wijzigt de Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening (hierna: Regeling betrouwbaarheidsniveaus).
-
Uitvoeringswet Verordening cyberweerbaarheid
De Europese Verordening cyberweerbaarheid (of Cyber Resilience Act, hierna: CRA) introduceert cybersecurityeisen voor alle producten met digitale elementen. Hierbij gaat het om hardware, software en losse componenten die vanaf 11 december 2027 in de Europese Unie op de markt worden aangeboden. Vanaf 11 september 2026 geldt voor fabrikanten van deze producten een meldplicht bij actief uitgebuite kwetsbaarheden en ernstige incidenten. De verordening heeft rechtstreekse werking en wordt dus niet omgezet in nationale wetgeving. Wel dient er in een uitvoeringswet te worden bepaald wie wordt aangewezen voor de uitvoering, toezicht en handhaving van de CRA in Nederland, en dienen de bijbehorende boetebevoegdheden en rechtsbescherming te worden geregeld.
-
Wijziging Regeling inburgering 2021
De gronden voor verlenging van de inburgeringstermijn zijn limitatief vastgelegd in de Regeling inburgering 2021 (Ri2021). Inmiddels is in de praktijk gebleken dat er meerdere vertragende omstandigheden zijn waarvan de oorzaken niet aan de inburgeraar te wijten zijn. Het is gewenst om hiervoor extra verlengingsgronden op te nemen in de Ri2021. Daarnaast is er ook aanscherping van enkele bestaande verlengingsgronden gewenst.
-
Regeling erkenning T-rijbewijzen België en Duitsland
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regelgeving rond T-rijbewijzen uit België en Duitsland (in België wordt dit het G-rijbewijs genoemd). Op dit moment zijn deze rijbewijzen niet geldig in Nederland. Daardoor worden bedrijven en burgers onnodig met drempels geconfronteerd. Het gaat om het gebruik van deze rijbewijzen over de grens en de mogelijkheden om ze om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs na verhuizing naar Nederland.
-
Wijziging Arbeidsomstandighedenwet in verband met een vergunningplicht voor bepaalde asbestwerkzaamheden
Met deze wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet wordt een vergunning verplicht voor bedrijven die sloop- of asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoeren. Ook wordt geregeld dat gegevens van bedrijven met een vergunning openbaar kunnen worden gemaakt. En deze wijziging regelt dat gebruik mag worden gemaakt van de Wet Bibob. Dat is nodig om in bepaalde gevallen strafrechtelijke informatie mee te kunnen nemen bij het kijken of een bedrijf wel een vergunning mag hebben. De vergunningplicht wordt later nog verder in lagere regelgeving uitgewerkt. Voor die wijziging wordt dan apart een internetconsultatie gehouden.
-
Alternatieven voor huidige lucratiefbelangregeling
Met deze beleidsnota worden twee alternatieven voor de huidige lucratiefbelangregeling voorgelegd ter consultatie. Deze alternatieven zijn eveneens in het onderzoeksrapport benoemd en toegelicht. U wordt gevraagd te reageren op beide alternatieven door antwoord te geven op de gestelde vragen.
-
Wijziging basispakket Zorgverzekeringswet 2026
Het voorstel betreft twee wijzigingen van het basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw):