Wijziging Besluit voertuigen in verband met implementatie APK-richtlijn (2014/45/EU)

Reactie

Naam Fedecom (ir. T.J.G. Vulink)
Plaats Nieuwegein
Datum 15 maart 2016

Vraag1

Wat vindt u van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit voertuigen ter implementatie van de richtlijn 2014/45/EU?
Op hoofdlijnen akkoord.
In afwijking van het ontwerpbesluit bepleit de branchevereniging Fedecom een APK plicht voor alle LBT’s met een maximum constructiesnelheid van meer dan 25 km/u.
Fedecom bepleit, in het belang van de verkeersveiligheid, dat bij de snelheidsverhoging van 25 km/u naar 40 km/u alle LBT’s met een maximum constructiesnelheid van meer dan 25 km/u APK plichtig zijn m.i.v. 20 mei 2018. In aansluiting hierop is Fedecom van mening dat LBT’s voornamelijk worden gebruikt in combinatie met een aanhanger (voertuigcategorie R) of een getrokken verwisselbaar uitrustingsstuk (voertuigcategorie S). Een voertuigcombinatie dat meer dan 25 km/u rijdt dient aan minimale eisen m.b.t. voertuigveiligheid te voldoen. Dus op termijn dienen ook voertuigen in de categorieën R en S met een maximum constructiesnelheid van meer dan 25 km/u onder de APK plicht te vallen. Dit is dan in lijn met een aantal ons omringende landen waar de getrokken voertuigen ook verplicht worden gekeurd.

Bijlage