wet invoering leerrecht

Reactie

Naam Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen (A.M. de Ruijter)
Plaats Amsterdam
Datum 15 januari 2021

Vraag1

Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?

Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet
Het doel van de initiator van dit wetsvoorstel onderschrijf ik van harte. Waarom zouden we kinderen en jongeren buiten de maatschappij plaatsen door ze van de leerplicht te ontheffen? Een maatschappij bovendien waar steeds minder voorzieningen voor ze zijn, als ze eenmaal volwassen zijn. Juist nu is het belangrijk dat deze jongeren zich zo goed mogelijk ontwikkelen en zo zelfstandig worden als binnen hun mogelijkheden ligt.Zowel bij inperking van de vrijstellingsmogelijkheden als het helemaal afschaffen van de ontheffing, geldt echter: er moet boter bij de vis. In beide gevallen komen meer leerlingen naar het onderwijs toe, voor wie (zeer veel) maatwerk nodig zal zijn op misschien wel andere locaties dan school. Zorg dat daar geld voor is. Bovendien moet het onderwijs meer expertise opbouwen om dit zeer specifieke maatwerk te kunnen leveren. Deze leerlingen werden al jaren, zoals de indiener schrijft, buiten het onderwijs gehouden. Faciliteer ook deze expertise-ontwikkeling.

En wat vooral belangrijk is: zorg een aantal basisproblemen in het onderwijs éérst opgelost worden. Pas dan is het realistisch dit aan het onderwijs te vragen.

Datzelfde geldt aan de zorgkant. Deze kinderen hebben ook veel (para)medische hulp en jeugdhulp/geestelijke gezondheidszorg nodig om zich te kunnen ontplooien, in combinatie met onderwijs. Ook daar wankelt het stelsel. Zorg dus dat uw collega van VWS ook daar éérst het fundament versterkt en doe dat in samenspraak.
Doet de Minister dit niet, dan creëert u een bureaucratisch drama.

Bijlage