Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Dr AJ van Veen
Plaats Dronten
Datum 29 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ik constateer bij raadpleging van de noordwestelijke en zuidoostelijke baan dat de woonkern Ketelhaven, maar ook het dorp Ens ernstig getroffen zullen worden door geluidsoverlast (veel meer dan 60dB). Ketelhaven wordt zowel door de daal als vertrekroute getroffen.
Zowel de vliegtuigen van de vertrekroute (OUT 02) als daalroute (IN01/IN02/IN06) komen recht over de woonkern Ketelhaven, een woonwijk gelegen aan het Ketelmeer, gevlogen.
Als ik in het rapport lees dat de lage route bij Zwolle bij 900 m al een geluidsoverlast geeft van 60 DB dan zal dat voor de bewoners van Ketelhaven (en wellicht ook Ens) nog een veel hogere geluidsbelasting geven omdat dit nog dichter bij Lelystad airport gelegen is.
Ik denk dat wanneer de daalroute iets naar het westen wordt opgeschoven maar daarbij niet over Swifterbant komt te liggen de bewoners van Ketelhaven en Ens wat minder zwaar getroffen worden.
Voor de vertrekroute OUT 02 geldt dat wanneer er eerder of iets later naar het Oosten wordt afgebogen Ketelhaven meer ontzien kan worden. Met enige aanpassing is het mogelijk er voor te zorgen dat de bewoners van Ketelhaven dan niet 25-30 vliegtuigen per dag op lage hoogte recht over hun rustige woonwijk gevlogen krijgen met een geluidsbelasting van veel meer dan 60dB.