Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam K. J. Vlasma
Plaats Giethoorn
Datum 16 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Groei van de luchtvaart is onstuimig, de vraag zoals bij vele economische groei issues, welk gevolg is er mee gemoei en wat is acceptabel? In het afgelopen decennium kiezen we niet langer voor beleid waar we alle gevolgen accepteren, bv recent inkrimping veestapel, lagere verkeerssnelheden stad, lagere emissie voertuigen in stad. Dit vraagstuk is vergelijkbaar, aan de ene kant voor drie tientjes naar Barcelona, aan de andere kant impact op Overijssel en Gelderland. Specifiek is mijn zorg over de Weeribben-Wieden, een eredivisie natuurgebied, wat een laatste toevluchtsoord is geworden van een aantal unieke, last chance to see, planten en dierensoorten. Bv Roerdomp, Purperreiger en ook Grote Vuurvlinder. Laatste jaren veel in het gebied geïnvesteerd, bv Project Life. Er zijn hier vele honderduizenden toeristen jaarlijks. De druk vanuit landbouw en toerisme is al groot. Met aangekondigd wachtgebied van circulende vliegtuigen, de draai en het gebruik van de motor hierbij, zal waarschijnlijk meer decibel produceren dan onderzocht. Hoe vaak per week in welk tijdvak tot 2023, met hoeveeldecibel, en met welk gevolg voor natuur en toerisme, krijgen we in dit gebied te maken? Alsmede hoevaak kan het voorkomen dat 2 vliegtuigen in het wachtgebied gaan circuleren en wat is dan de minimale hoogte, decibel en natuur/ toerisme impact?