Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam drs Laura Hylkema
Plaats Apeldoorn
Datum 5 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
LS

Het luchthavenbesluit is aangenomen op basis van herindeling luchtruim. Daar zou u bij wet aangehouden moeten worden. Immers als mensen hadden geweten dat dit ze te wachten stonden, waren er direct 70000en zienswijzen geweest.

Daarnaast zijn alleen de routevarianten beoordeeld op de uitgangspunten en met de kennis van vandaag zouden alle route varianten te samen met de aansluitroutes opnieuw beoordeeld moeten worden. Kans is groot dat er andere minder erge routes uit voortkomen en bv A het beste is.


Het is tevens niet juist dat er slechts 1 hard uitgangspunt geldt: geen interferentie met Schiphol verkeer. De andere uitgangspunten geen hinder voor mens en natuur staat er voor spek en bonen. Dit moet net zo zwaar wegen als het belang van de BV Schiphol!

Nu worden meer dan 750000 gehinderd en gaan routes pal over natuur zoals de Hoge Veluwe.

Ander uitgangspunt moet zijn: geen dubbele belasting van gebieden zoals nu met zowel stijgende als dalende vliegtuigen bij de routes bij Apeldoorn en Ede. Onacceptabel. Dit is dubbele aantasting van de grootste woonkernen in Gelderland! Ook wordt hier niet voldaan aan de minimale hoogte van 6000 voet. Deze route moet worden geschrapt en in het ergste geval de route van daarvoor nemen. Ook heeft deze route nooit een echte second opinie gehad. Dus dat zou ook moeten.

Om vertrouwen te herstellen is uitstel tot zaken op orde zijn de enige echte oplossiing. Laten we Nederland een mooi land houden. Voor een (nog niet eens zekere) oplossiing voor Schipho van 0,4-2% zetten jullie heel veel op het spel. Krijgen de gedupeerden ook een belastingvoordeel ter compensatie? waar kunnen we straks terecht met schadeclaims voor omzetderving, want lijkt me niet dat deze schade niet door het kabinet te voorkomen was.

Graag wil ik ook als er nieuwe aanpassingen gedaan worden weer geconsulteerd worden,

Vervolgens wil ik graag inzicht in de haalbaarheidstudie voor Lelystad, de toetsing aan de EU richtlijnen ook van de aansluitingsroutes, en de MER cie verklaring waarom deze buiten de mer zouden vallen, mvgr Laura