Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
M.E. Maas
|
Plaats
|
Goes
|
Datum
|
7 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Deze vraag is niet relevant omdat de uitgangspunten niet correct zijn.
Door een herindeling van het luchtruim EN Schiphol zelf zou er meer te winnen zijn.
Mocht dat niet haalbaar zijn dan nog blijft het de vraag of uitbreiding nodig is, en of dat Lelystad de oplossing inderdaad kan bieden.
Met de komst van Iga (New Istanbul, fase 1 eind 2018 afgerond) als mega-hub voor Europa is het ten eerste nog maar de vraag of Schiphol zich niet juist meer op de "goedkope" vluchten moet gaan richten in plaats van deze af te stoten.
De tender voor dit project is pas in 2013 gestart, nadat de huidige plannen voor Lelystad zijn gemaakt dus.
Het uitgangspunt dat Lelystad goed zou zijn voor de economie en werkgelegenheid is nog nergens degelijk onderbouwd, in geen enkel plan wordt gemeld ook rekening te houden met banenverlies in alle betrokken regio's.
Ook de economische schade aan de woningmarkt in alle regio's is schijnbaar niet in overweging genomen. Een schatting van waarde vermindering en kosten voor extra isolatie heb ik nog nergens gezien.