Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Otto van Voorst
Plaats Beekbergen
Datum 9 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Het lijkt erop dat inspraak nauwelijks meer mogelijk is met betrekking tot de ontwikkelingen rond Lelystad Airport en dat er nu slechts nog over de vliegroutes wordt gediscussieerd.

Wat mij zeer verbaast is dat Schiphol zelf zegt dat meer dan 40% van alle passagiers transit passagiers zijn en dus niet Nederland ingaan. De enigen die van deze reizigers commercieel kunnen profiteren zijn de luchtvaartmaatschappijen (voornamelijk KLM) en de luchthaven. Nederland bv heeft er dus niet veel aan.

Stel dat de rem gezet wordt op transit passagiers, bv door een veel hogere belasting op het ticket voor transit passagiers dan zou dat kunnen leiden tot aanzienlijk minder transit passagiers op Schiphol. Dit resulteert dan uiteindelijk in minder vluchten en dus voldoende capaciteit op Schiphol.

Om de toekomstige capaciteit van Lelystad (45.000 vliegbewegingen) niet meer noodzakelijk te maken hoeft Schiphol ‘slechts’ 10% minder vliegbewegingen te hebben. Als de nu meer dan 40% transit passagiers terug loopt naar zeg 15% zou dit toch moeten lukken?

Moeten wij, inwoners van het oosten van het land, de dupe worden van de internationale transit passagier?