Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam M. Ed A.L. Galligani
Plaats Apeldoorn
Datum 31 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Internetconsultatie, wat verwacht u precies van ons? Wij zijn geen experts en hebben geen slimme oplossingen voor in het verleden genomen verkeerde beslissingen. Wij hebben de woordelijke verslagen van de informatiebijeenkomsten ontvangen en gelezen. Prachtig, die woordelijke verslagen, maar wat gaat u ermee doen?

Ook met betrekking tot de internetconsultatie, wat gaat u doen met de reacties? Gebleken is dat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum – dat het onderzoek leidde – de geluidsoverlast verkeerd heeft berekend. Wat doet de staatssecretaris? Zij schrijft aan de kamer dat zij de onvolkomenheden zal aanpassen en dat zulks geen consequenties heeft voor de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019. Brutaal? Nee, hondsbrutaal noemen wij dat.

Schiphol-baas Jos Nijhuis vertrekt eerder dan gepland. Onder zijn leiding groeide Schiphol van 46 miljoen naar 63,6 miljoen passagiers. Het verplaatsen van het vakantieverkeer naar Lelystad Airport was een van zijn doelen. Dat hij het verdere traject niet wil meemaken begrijpen wij volkomen.

Wat wij van u verwachten? Wij verwachten dat u niet akkoord gaat met de opening van Lelystad Airport voordat een herindeling van het luchtruim heeft plaatsgevonden. Ook verwachten wij van de politiek zorg voor en actie met betrekking tot de onvermijdelijke milieu- en natuurschade die de ongeremde groei van het vliegverkeer met zich meebrengt. De uitstoot in de lucht wordt niet belast. In plaats van de in het regeerakkoord genoemde plan om CO2 op te slaan dient u in te zetten op de reductie van CO2 uitstoot. In dit verband lijkt het ons doeltreffender om aan te sturen op het heffen van vliegbelasting, in Europees verband, uiteraard.