Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam lid van de zweefvliegclub Noordoostpolder (D.J. van den Berg)
Plaats Marknesse
Datum 31 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ja, die moeten gewoon boven het naaste gebied van vliegveld Lelystad worden gerealiseerd. Luchtruim voor de toenadering van Schiphol moet maar worden ingekrompen. De omgeving bestaat veelal uit natuurgebieden (Natura 2000) en er is veel toerisme.
Aan en uitvliegroutes zouden verder boven het IJsselmeer moeten worden gerealiseerd.

Het is toch eigenlijk vreemd dat er al wordt gesproken over het terugbrengen van de max. snelheid op de autowegen van 130 naar 120 om de milieudoelstellingen van Parijs ? te halen terwijl het luchtverkeer maar blijft groeien en verder wordt geaccomodeerd. De milieuschade is niet direct zichtbaar maar die is er wel degelijk.

Verder worden bedrijven in de toerischte industrie geschaad. Natuurgebieden verliezen hun natuurlijke rust. Zijn landende en stijgende vliegtuigen een gevaar voor de fauna in de regio. Omwonenden zullen in toenemende mate hinder ondervinden.

De kleine luchtvaart wordt het luchtruim ontnomen. Zweefvliegclubs in Flevoland, Nop, Overijssel en Gelderland dreigen direct of indirect in gevaar te komen voor wat hun voortbestaan betreft. Geen enkele tegemoetkoming dan wel compensatie is bespeurbaar.

De maatschappelijk weerstand neemt hand over hand toe, maar dreigt genegeerd te worden ten gunste van het grote geld.