Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam E. Brouwer
Plaats Lemmer
Datum 31 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
1. Waarom zijn de provincie Friesland en de gemeente Fryske Marren niet bij de Alderstafel uitgenodigd. Er ligt nu een besluit waar wij als belanghebbenden (lees slachtoffers) geen invloed op hebben kunnen uitoefenen. Is dat wel rechtsgeldig nu er vluchten zijn verlegd naar Lemmer en omstreken?
2. Waarom is het niet nodig een MER rapport (Milieu Effect Rapportage) voor onze regio op te stellen, terwijl dit wel voor de andere regio’s (Veluwe, Weststellingwerf) is gebeurd. Dit is meten met twee maten en daarmee is er geen sprake van een eerlijke vergelijking. In deze regio liggen veel trekroutes van vogels, daarom is een MER rapport absolute noodzaak.
3. Welke vliegroutes worden als uitgangspunt gebruikt in de in 2014 uitgevoerde MER; de huidige (2019-2023) hoogte van de vliegroutes of de hoogte van de vliegroutes die pas in 2023 worden vastgesteld en waarvan het nog maar de vraag is of deze daadwerkelijk kunnen worden gerealiseerd?
4. Wordt op het vliegveld Lelystad op dezelfde hoogte af en aan gevlogen als andere vliegvelden in Nederland en kan dit niet hoger worden gedaan?
5. Woonkernen moeten zoveel mogelijk ontweken worden. Waarom worden er dan vluchten dwars over Lemmer gepland. Verzoek om de vluchten enkel kilometers buiten Lemmer te laten afbuigen, hetgeen enorm veel scheelt aan lawaai.
6. Wat is het effect op toerisme, e´e´n van de belangrijkste inkomstenbronnen in Lemmer en omgeving.
7. De routes vlak onder Gaasterland (vliegverkeer richting Engeland) enkele kilometers naar het zuiden, dus meer over
het IJsselmeer verplaatsen.