Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam dick de leeuw
Plaats 'S HEERENBROEK (Ov.)
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte heer, mevrouw,
Allereerst ben ik in principe niet tegen het vliegveld Lelystad Airport als zodanig. Wel maar ik mij grote zorgen over de ophanden zijnde geluidsoverlast. Voor Zwolle (Stadshagen) en 's-Heerenbroek geldt dat landende vliegtuigen op 900 meter over komen wanneer er sprake is van een oostenwind en er op datzelfde moment ook vertrekkend verkeer is vanaf de luchthaven. De vliegtuigen moeten elkaar dan kruisen waarbij het landende vliegtuig het laagst moet vliegen. In uw ontwerp geeft u aan dat hierbij een geluidsniveau hoort van 61 dB (Constante hoogte, nadering op 900 meter hoogte). Maar uit betrouwbare bron (ex-piloot) heb ik vernomen dat het geluidsniveau veel hoger gaat liggen als de vliegtuigen boven ’s-Heerenbroek een bocht gaan maken en een afremmende beweging gaan maken. Met als gevolg veel meer decibels in mijn woonsituatie. Aangezien ik aan hyperacusis (=overgevoeligheid voor geluid) lijdt wordt het leven in ’s-Heerenbroek hierdoor ondraaglijk voor mij. En ben ik gedwongen te gaan verhuizen naar een gebied waar het gevaar (geluidsoverlast) niet van boven komt.
Mijn voorstel is dan ook om de vliegtuigen op 1800 meter te laten vliegen boven ’s-Heerenbroek. Of een nog betere optie is om de mogelijkheid te onderzoeken over Schiphol in zee. De aanvliegroutes kunnen dan veelal beperkt worden tot bovenzeese gebieden. En heeft niemand er verder last van. En een uitgelezen kans om dit dossier weer op te pakken. Graag hoor ik van u of u met mijn voorstel(len) in kunt stemmen.

Met vriendelijke groeten,
Dick de Leeuw,
’s-Heerenbroek (Ov.)