Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam dhr J.E. Bootsma
Plaats Apeldoorn
Datum 28 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
L.S.,
Dat Lelystad als locatie voor een airport is gekozen, zal wel een voldongen feit zijn, maar op voorhand kon toch door de beleidsmakers worden bedacht, dat aansluitroutes problemen zouden opleveren. Een locatie op de Noordzee en aansluitroutes over zee waar niemand woont is toch niet zo moeilijk te bedenken.
Ja daar zullen wel meer kosten aan zijn verbonden, maar een stuk minder onvrede van bewoners die nu in de buurt van de aanvliegroutes wonen.
Ik vermag ook niet in te zien dat de routes over een deel van ons natuurgebied bij uitstel : De Veluwe moet lopen. Vlieg naar het Noorden uit en in, over het IJsselmeer dan is de overlast een stuk geringer. De Waddeneilanden zullen dan wel in beeld komen, maar daar wonen wel een stuk minder mensen dan onder de nu geplande routes . Ik zelf woon in Apeldoorn-Noord en zie met zeer groot ongenoegen de aanvliegroutes in de buurt van mijn huis lopen. Nu al op waarschijnlijk 10 km hoogte hoor ik 's avonds omstreeks 19.00 en 23.00 uur vliegtuigen overkomen en dat is al irritant laat staan op 1800 meter lijkt mij dat niet te harden. Ik denk er dan ook sterk over om mijn woning te verkopen voordat ik aan den lijve ga ervaren met welk stuk overlast wij bij ongewijzigd beleid te maken krijgen . Graag zie ik uw reactie tegemoet over mijn idee om naar het noorden in en uit te vliegen en zo de Veluwe te ontzien. Nog beter een reactie voor een airport op de Noordzee met een snelle non-stop verbinding naar Schiphol of Amsterdam centraal en verder omdat het grotendeels vakantievluchten betreft en er geen overstapbehoeftes per vliegtuig zullen zijn.
Ik zie met belangstelling uw reactie tegemoet.
J.E.Bootsma Apeldoorn