Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Ir. S.R.L. van Vollenhoven
Plaats Holten
Datum 31 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Primair is mijn voorstel om het verbetervoorstel van de KNVvL te gebruiken hiervoor.
Het gaat hier om de alternatieve voorstellen vanuit de KNVvL en vliegveld Teuge (de B++ variant). Deze zijn reeds in uw bezit.
Daarnaast ben ik van mening dat:
1. er geen of onvoldoende rekening gehouden is met de Natura 2000 gebieden. Vliegroutes die nota bene boven de Veluwe lopen en boven de Sallandse Heuvelrug zijn mijn inziens volledig in strijd met o.a. gedragscodes met general aviation om vooral te proberen deze gebieden te vermijden. Het is dan ook zeer merkwaardig dat door dezelfde overheid aan/afvliegroutes worden gepland over deze gebieden.
2. er onvoldoende een brede consultatie is geweest. In andere EU-landen zijn meer dan voldoende procedures bekend waarbij alle belanghebbende partijen, organisaties en personen hun stem en mening kunnen laten horen. Hiervan is bij de vliegroutes geen sprake geweest. Schrijnend voorbeeld is hoe met vliegveld Teuge en met meerdere zweefvliegclubs wordt omgegaan. Die belangen worden op schandalige wijze gebagatelliseerd (het "raakt" vliegveld Teuge, terwijl het mogelijk zelfs tot faillissement kan leiden, het zweefvliegen waarbij juist het behalen van hoogtes belangrijk is, wordt aanzienlijk ingeperkt. En dan gaat het nota bene om twee Nationale Centra - parachutespringen en zweefvliegen, en meerdere verenigingen).
3. er daarbij ook te beperkt gekeken is naar geluidszone's.

Mijns inziens zou het recht doen aan de hele situatie om zowel de inspraakprocedure compleet over te doen en daarbij tevens het onderzoek naar geluidsoverlast uit te breiden.