Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
mevrouw M.I. Westerhof-Hamelink
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
31 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas zeer recent, in de zomer van 2017, afgerond. Toen werd ook duidelijk dat de aansluiting op het hogere luchtruim alleen kan door lang laag te vliegen over grote delen van ons land, waaronder Zwolle. Dit is voor mij onacceptabel.
Mijn dringende advies luidt dan ook het besluit tot uitbreiding van Lelystad Airport op te schorten.
1. Eerst moeten de alternatieven worden onderzocht om de toename van het vliegverkeer via Schiphol af te remmen dan wel op te vangen.
2. Bovendien moet de (versnelde) herindeling van het Nederlandse luchtruim worden afgewacht, rekening houdend met de effecten voor onze bebouwde en natuurlijke leefomgeving. Daartoe moet een nieuwe Milieu Effect Rapportage worden opgesteld. Pas daarna kan een nieuw openbaar ontwerpproces voor de aansluitroutes beginnen.
Ik heb ook bezwaar tegen de door u doorlopen besluitvorming ten aanzien van het Luchthavenbesluit Lelystad Airport.
De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Overijssel geen zienswijze ingediend tegen het MER en Luchthavenbesluit Lelystad Airport. Hierdoor is mij – bewust of onbewust – ook de kans op rechtsbescherming ontnomen. Ik vraag u dringend om alle Nederlanders die woonachtig zijn onder de aansluitroutes die kans alsnog te geven.
Verder heb ik de volgende aandachtspunten ten aanzien van de beoogde laagvliegroutes:
1. Langdurig laagvliegen over grote delen van ons land mag niet. Nergens in de wereld vindt commerciële luchtvaart zo laag plaats over zulke lange afstanden;
2. Laagvliegen gaat ten koste van alle Natura2000-gebieden in de IJsseldelta en ook in Salland en Noordwest-Overijssel;
3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Overijssel en specifiek in mijn woonplaats in zeer ernstige mate aan;
4. Laagvliegen zorgt aantoonbaar voor zware geluidsoverlast voor 200.000 Overijsselaren en circa 1 miljoen Nederlanders;
5. De milieubelasting en de veiligheids- en gezondheidsrisico’s van laagvliegen zijn onvoldoende en op verkeerde grondslagen onderzocht. Ik verzoek u dringend deze onderzoeken te verbeteren;
6. Ik vraag u een schadecompensatiefonds voor gedupeerden in het leven te roepen.