Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam RGH Bloemendaal
Plaats Hengelo (O)
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte Minister Van Nieuwenhoven,
Hierbij geef ik mijn reactie op de laagvliegroutes van en naar vliegveld Lelystad, zoals omschreven in de Beleidsnota aansluitroutes Lelystad AirPort, d.d. 5-10-2017.
Kort samengevat vind ik het een zeer slechte zaak dat er over grote afstanden veel te laag wordt gevlogen van en naar Lelystad AirPort. Voor mensen die onder deze laagvliegroutes wonen zorgt dat voor veel lawaaioverlast, een veel grotere overlast dan waar het ministerie van uit gaat. Er is slecht onderzoek gedaan naar de gevolgen van langdurig laagvliegen. De MER was veel te beperkt, en dat geldt niet alleen voor wat het geluid betreft. Er is ook niet gekeken naar de gevolgen voor trekvogels, die juist vaak trekken op hoogtes die gekozen zijn voor de lange laagvliegroutes (1800-3000 m). Ook de locatie van het vliegveld vlakbij de Oostvaardersplassen maakt de kans op botsingen met grote vogels als zwanen en ganzen groot, vooral als het aantal vluchten in de tienduizenden per jaar gaat lopen. Verder zullen de routes de rust en stilte in natuurgebieden onder deze routes aantasten waardoor ze voor de vele recreanten minder waardevol zullen worden. Laagvliegen zal ook de toch al vieze lucht verder vervuilen met extra fijnstof en stikstofoxiden. Langdurig laag vliegen kost extra brandstof waardoor er meer CO2 wordt uitgestoten, wat we er echt niet bij kunnen hebben.
Ik verzoek u met het oog op het voorgaande om de beoogde aan- en uitvliegroutes te verhogen tot minimaal 4000 meter, en ondertussen betere onderzoeken op poten te zetten, de bevolking eerlijk voor te lichten en hen de kans te geven om voor hun belangen op te komen. Zoals het nu is gegaan is het heel erg verkeerd gegaan.
Vliegen is de meest vervuilende vorm van vervoer. In een land dat voor een grot deel onder de zeespiegel ligt, zouden we ons daar meer van bewust moeten zijn. Uiteindelijk is beprijzen van de vervuiling (lawaai, CO2-uitstoot, luchtvervuiling etc.) onontkoombaar. Lelystad zou in het geheel niet ontwikkeld hoeven worden als de kosten van vliegen niet voor een groot deel afgewenteld zouden worden op derden. "De vervuiler betaalt" is nog altijd een goed beginsel.