Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam drs. M. van Gool
Plaats Kalenberg
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw/meneer,

Graag maak ik gebruik van de mogelijkheid om mijn verbetervoorstellen aangaande de huidige situatie voor wat betreft de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim met u te delen.

Allereerst zou ik willen voorstellen om de herindeling van het luchtruim eerder dan 2023 te laten plaats vinden, zodat de mogelijkheid wordt gecreeerd om op hogere hoogtes te gaan vliegen. Op dit moment wordt gewerkt met oplossingen vanuit een oude verdeling van het luchtruim. Is deze verdeling eenmaal gemaakt met deze oude verdeling, dan zal er in 2023 niet opnieuw gekeken worden naar oplossingen.
Ten tweede zou ik willen voorstellen om de Weerribben te ontzien. Het laagvliegen kost onnodig veel brandstof en is milieuvervuilend. Dit mag niet gebeuren in een Natura2000 gebied. Ook de normuitstoot van CO2 die al overschreden wordt zal hierdoor nog minder snel worden gehaald. Daarnaast zorgt laagvliegen voor enorme geluidsoverlast.
Mijn derde voorstel zou daarbij zijn om de vliegtuigentaks te verhogen, waardoor het onaantrekkelijker wordt om met prijsvechters te vliegen vanuit Lelystad.
Mijn vierde voorstel zou zijn om de MER te herhalen. Deze is niet gegrond op reele data.
Mijn vijfde voorstel zou zijn om het ontwerp van de aansluitroutes openbaar te maken. De bewoners zijn onvoldoende op de hoogte gebracht dat de opening van Lelystad in zo'n grote mate invloed zou hebben op Overijssel.

Ten slotte zou ik u willen vragen om inspraak. Enkel met een internetconsulatie voel ik mij onvoldoende serieus genomen.
Ik zou graag willen weten wat u met mijn consultatie en andere consultaties doet.

Ik hoor graag een persoonlijke reactie zodat ik weet dat ik serieus genomen wordt.

Met vriendelijke groet,

Marieke van Gool