Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
Ir H.J. van veen
|
Plaats
|
Dronten - Ketelhaven
|
Datum
|
9 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ik heb gezien dat er meerdere scenario's zijn verkend mbt aansluit routes van en naar Lelystad Airport. Wat mij bevreemd is dat er in de meest recente plannen een aanvliegroute ligt pal over het dorp Ens en de buurtschap Ketelhaven waarbij de vlietuigen onder de 1800 meter moeten blijven.
Ik zie hier een probleem. Momenteel komt er al veel vliegverkeer over Ketelhaven naar Schiphol op ca 5000 km. Echter wanneer deze niet terecht kunnen op Schiphol vliegen zij een wacht rondje die ook vaak over Ketelhaven komt op veel lagere hoogte. Dit zou tot onveilige situaties kunnen leiden.
In eerdere plannen lag de aanvliegroute meer naar het westen, langs de woongebieden Ketelhaven en Ens en langs Dronten.
Ik heb 3 verbetervoorstellen:
1 De aanvliegroute meer naar het westen leggen zodat er zo weinig mogelijk boven woonkernen Dronten, ketelhaven en Ens gevlogen wordt; reden minder overlast voor woningen die direct onder de aansluit route liggen en lager risico voor slachtoffers bij een eventuele crash van vliegtuigen
2 wachten met vakantievluchten op Lelystad Airport tot herindeling van luchtruim geregeld is. (waarom zou dat tot 2023 moeten duren ?)
3
Ook zou er een schaderegeling moeten komen voor bewoners onder de aansluitroutes; hun woongenot wordt geschaad en de waarde van hun woning daalt. Door een schaderegeling te introduceren is er een financiele prikkel om de aansluitroutes zo weinig mogelijk over woon kernen te plannen. (Deze schaderegeling moet gefinancierd worden uit een heffing die betaald moet worden voor het starten en landen op Lelystad Airport. Het principe moet zijn dat de vervuiler betaald.
Tot slot voel ik me misleid door de besluitvorming te baseren op een MER die uitgaat van geluidshinder op basis van hogere vlieghoogtes (na 2023) en de aansluitroutes lager dan 1800 meter.