Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Ir. J.H.P.M. Gijsen
Plaats Ede GLD
Datum 17 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Dijksma,

Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen werd ook duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim (door de randvoorwaarden in het ontwerpproces (o.a. geen interferentie met Schipholverkeer) en door de vertraagde herindeling van het Nederlandse luchtruim).
Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen over delen van Nederland. Dit is niet acceptabel.
Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, eerst herindeling van het Nederlandse luchtruim en een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes.
Verder heb ik de volgende bezwaren tegen de beoogde laagvliegroutes:
1. Laagvliegen over dichtbevolkt Nederland moet niet mogen. Nergens in de wereld wordt er over zo’n lange afstand laag gevlogen.
2. Laagvliegen gaat ten koste van de stiltegebieden op de Veluwe. Dit is in strijd met het beleid van de provincie Gelderland;
3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Gelderland aan en zorgt voor geluidsoverlast voor 750.000 personen;
4. Laagvliegen tast de toeristische sector in Gelderland/de Veluwe aan en heeft economische gevolgen;
5. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht;
6. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is niet aangetoond;
7. Bij de Milieu Effect Rapportage zijn fouten gemaakt in de berekening van de geluidshinder (bereikt een veel groter gebied dan meegenomen), de aanname dat horizontaal vliegen kan op stationair draaiende motoren (wat niet kan, waardoor de geluidshinder groter is dan waarmee gerekend) en de richting van het vliegverkeer (vliegbewegingen zijn niet gelijkelijk verdeeld over de aan- en afvoerroutes, maar in werkelijkheid is de verdeling heel scheef en dus zal de geluidshinder veel groter zijn over Gelderland).

Ik heb de volgende bezwaren tegen de besluitvorming:
8. De laagvliegroutes waren bij het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Belanghebbenden konden daarop niet reageren en aldus is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen.

Mocht de internetconsultatie leiden tot aanpassing van de routes dan zal er ook voor wat betreft de aanpassingen inspraak mogelijk moeten zijn.