Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam J.E.R. Dehue
Plaats Epe
Datum 16 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Met alle begrip voor de huidige situatie op Schiphol en de economische belangen voor de BV Nederland en niet als a priori tegenstander van de aanpassingen en opening van Lelystad Airport ter ontlasting van Schiphol, is er verstandelijk geredeneerd maar één juist verbetervoorstel. Het enige juiste verbetervoorstel is:
EERST HET LUCHTRUIM OPNIEUW INDELEN, ALVORENS LELYSTAD AIRPORT VOOR CHARTERVLUCHTEN OPEN TE STELLEN!
Het argument dat de nieuwe indeling van het luchtruim niet eerder gerealiseerd zou kunnen worden dan in 2023, is een drogreden, aangezien niemand mij op welke voorlichtingsbijeenkomst dan ook hiervoor een gefundeerde reden heeft kunnen geven!

Zoals de huidige plannen voorliggen, wordt een absoluut onacceptabele schade aangericht voor Mens, Mileu en Natuur.

Voor zover nu al duidelijk is met een vlieghoogte van 1800 mtr. , zal er een onacceptabele geluidsoverlast worden veroorzaakt boven bewoond gebied, Natura 2000 gebieden, evenals boven de vastgelegde Ecologische Hoogstructuur gebieden. Dan heb ik het nog niet eens over de onacceptabel grote schadelijke milieuaspecten zoals CO2- en fijnstof uitstoot!
Daar komt bij dat de gehanteerde MER rapportage is uitgevoerd voor een te klein- en dus niet representatief luchtruim in deze, hetgeen een valse voorstelling van zaken geeft!
De beoogde openstellingsdatum van Lelystad Airport in 2018 is lauter en alléén ingegeven door politieke standpunten en niet gebaseerd op een weloverwogen en doordachte visie.
Daar komt bij dat vanaf 2019 het luchtverkeer vanaf Schiphol weer mag groeien en het dus absoluut onverstandig- en niet voor de hand liggend is om Lelystad Airport voor één jaar op te tuigen!