Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam M.R. Wichers-Vrij
Plaats Wezep
Datum 27 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Procedureel: De 'geldende uitgangspunten' zijn eenzijdig vastgesteld zonder de hinder ondervindende burgers grondig en tijdig te informeren/consulteren. Ook de gemeentebesturen van getroffen gemeenten zijn niet rechtstreeks vertegenwoordigd aan de Alders tafel. De uitgangspunten ontberen daardoor voldoende draagvlak bij de bevolking in een zeer groot deel van Nederland. Consultatie na de al gevorderde besluitvorming voelt als een doekje voor het bloeden. Zeker aangezien de uitgangspunten voor de thans voorliggende voorstellen zeer discutabel zijn, zoals deels ook door de pas afgetreden Staatssecretaris is onderkend.
Inhoudelijk: Door de voorgestelde jarenlange (permanent?) zeer lage vliegroutes (1800m) ondervinden burgers in het dorp Wezep (NO Veluwe) veel geluidshinder (naast de nu al ernstige hinder van het daar gelegen artillerie schietkamp) en wordt hun gezondheid aangetast door onnodig veel fijnstof (mede als gevolg van de ligging op het knooppunt van de snelwegen A28 en A50). De vele recreatieondernemers op de Veluwe verwachten dat bezoekers wegblijven van campings en huisjesparken. Tenslotte ondervindt ook de natuur op de Veluwe (Natura2000 gebied!) schade door de extra fijnstof en CO2 depositie. Hoe verhouden de plannen zich tot overig overheidsbeleid op gebied van duurzaamheid, natuurbeheer en volksgezondheid??