Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam J. Eskes
Plaats Ede
Datum 12 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
I.v.m. het onderwerp vliegtuigen over Ede, nodig ik u vanaf 's morgens vroeg tot 's avonds laat ook nu al uit tot een 'luistertest'. Vanaf 's morgens 6.00 ogen uitwrijvend in mijn bed tot 's avonds laat nog even de laatste mooie maan bezichtigend, mag ik me verheugen in het ronkende geluid van overvliegende Boeings 737's en 777's, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Cape Town.

Het bijzondere is dat deze vliegtuigen op een hoogte van 4000 meter overvliegen en je ze luid en duidelijk hoort. Nu is het niet oorverdovend, gelukkig niet. Maar het geluid blijft soms hoorbaar totdat ze tussen het gebied Wageningen-Arnhem wegtrekken, de Rijn over.
Ook vliegtuigen op een hoogte van 7000 meter, of 6000 meter, zijn hoorbaar.
Hoe moet het dan straks met vliegtuigen op 2700 meter of lager?

Daarnaast moet mij het volgende van het hart: op een recente stille avondexcursie naar een hypermodern uitzichtspunt over de Veluwe, waar we herten konden bekijken die burlend elkaar aan strijdbare testen onderwierpen, werden we vele malen getrakteerd op begeleidend tromgeroffel van overvliegende vliegtuigen. Het verbaasde me zeer dat dat in Nederland mogelijk was, over zo'n natuurgebied.

U kunt zelf eens een dagje rondlopen in Ede met Flightradar 24, een handige app, waarmee u al het vliegverkeer kunt traceren.

Ah, kijk, daar komt een vlucht van Luthansa aan, vliegend op 5km hoogte. Ik hoor hem wel, maar ik zie hem niet, boven de wolken. Hij is stijgende en over een halfuur komt hij in Frankfurt aan.

Daar is het vliegtuig van Amsterdam naar Antalya op een hoogte van ruim 6km, wat een mooie extra geluidsbeleving in deze zo stille omgeving.

Ik wil maar zeggen... er is al geluidsoverlast van vliegtuigen.

Als ondernemer ben ik voor economische ontwikkeling. We weten dat armoede erg is, en achteruitgang verkeerd. Maar onze economie krijgt een steeds hoger geluidsniveau, dat is voor de volksgezondheid aantoonbaar stressverhogend, heb ik begrepen.

Ik wens u veel succes met dit dossier, en neem afscheid met een verbetervoorstel onder het zware, stoere geluid van de KL591 Boeing 777-206 die vanaf Amsterdam naar Johannesburg vliegt. Op een hoogte van ruim 4 kilometer.

Mijn verbetervoorstel:
* Zorg ervoor dat de vliegtuigen niet midden over woonkernen (in dit geval van tien- en tienduizenden inwoners) komen te vliegen;
* Volksgezondheid vraagt om tegengaan stof-uitstoot en geluidsstress.