Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
Zenderink Advies. Het gratis adviesbureau voor innovatie en creativiteit (ING J.H.D. Zenderink)
|
Plaats
|
Dalfsen
|
Datum
|
9 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ik ben van mening, dat het Kabinet totaal geen rekening heeft gehouden met het vigerende Klimaatakkoord, dat gesloten is in Parijs. Het lijkt wel of de afdeling Milieu totaal buitenspel is gezet bij de totstandkoming van de geldende uitgangspunten van het kabinet. Ik ben van mening, dat de geldende uitgangspunten veel te kort door de bocht zijn vastgesteld. Het is dramatisch, en niet te begrijpen, dat ondernemers in Natura 2000 zich met hun bedrijfsactiviteiten aan de geldende randvoorwaarden om de stilte te bewaren moeten houden, terwijl het rijk, lees kabinet zich nergens aan lijkt te houden. De prachtige stilte in de Natura 2000 zijn van grote economische waarde. Er is veel werkgelegenheid en natuurontwikkeling aan verbonden. Die wordt even naar de knoppen geholpen. Terwijl er door de uitbreiding van pretvluchten nauwelijks werkgelegenheid wordt ontwikkeld. Er is sprake van ernstige aantasting van economische kernwaarden. Leisure is momenteel de banenmotor in Nederland. Gelukkig ook heel veel eenvoudige banen. Wij moeten ook de boze blanke man aan het werk houden en de PVV niet verder laten groeien. Maar mijn grootste ergernis is verbonden aan de consequenties voor de twee bestaande vliegvelden. De meest milieuvriendelijke vliegvelden in Nederland worden ernstig beperkt in hun mogelijkheden door de veel te lage vliegroutes van en naar vliegveld Lelystad. De NV Luchthaven Teuge is het eerste energieopleverde vliegveld in Nederland. De gehele bedrijfsvoering is energieneutraal. Dat geldt in hoge mate ook voor het zweefvliegveld in Lemelerveld. Het meest milieu vriendelijke vliegveld in Nederland qua vliegen. En op Teuge zijn drie innovatieve initiatieven om ook het vliegen op zich duurzamer te maken. Daar staat de zwaar milieuonvriendelijke exploitatie van de NV Schiphol tegen over. Het is een compleet verkeerd signaal om de duurzame vliegvelden te reduceren en het zwaar verontreinigende vliegveld nog meer milieu ellende te laten veroorzaken. Ik maak hier dan ook ernstig bezwaar tegen. Wannneer u het luchtruim niet herindeelt voor de opening van Vliegveld Lelystad gaan wij burgerlijke ongehoorzaamheidsacties organiseren. Tegen bv. 100.000 actievoerders gaat u de strijd verliezen. Eerst legale negatieve acties en daarna zeer vervelende acties. Uw ministerie heeft de politiek misbruikt en er een rommeltje van gemaakt.