Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
Roel Berends
|
Plaats
|
Lunteren
|
Datum
|
12 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ik vind dat de vliegtuigen op veel grotere hoogte boven de dorpen en het Nationaal Park de Hoge Veluwe moeten vliegen. Dit kan gerealiseerd worden door de vliegtuigen langer boven het IJsselmeer (en misschien Waddenzee?) te laten vliegen. Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst te Ede werd dit gezegd, en tegelijkertijd werd deze optie afgedaan om een onduidelijke reden. Ik vermoed dat de reden is dat de langere route tot hogere kosten zou leiden.
Ik vind dat hogere kosten beter zijn dan geluidsoverlast. De gebruiker moet daarvoor betalen.
Ten tweede is mij volstrekt onduidelijk waarom militaire luchtvakken niet aangepast kunnen worden. Hoe zit dat, en hoe zouden de routes "stiller" kunnen worden als de militaire luchtruimte wel aangepast zou kunnen worden?