Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
privé (J Woltinge)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
30 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
L.S.
Ik maak me grote zorgen!
Voor mijn kleinkinderen en kinderen.
Voor ál die bewoners die het gaan voelen als er meer vliegtuigen gaan vliegen.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas zeer recent, in de zomer van 2017, afgerond. Toen werd ook duidelijk dat de aansluiting op het hogere luchtruim alleen kan door lang laag te vliegen over grote delen van ons land, waaronder Zwolle. Dit is voor mij onacceptabel.
Mijn dringende advies luidt dan ook: het besluit tot uitbreiding van Lelystad Airport op te schorten.
Verder heb ik de volgende aandachtspunten ten aanzien van de beoogde laagvliegroutes:
1. Langdurig laagvliegen over grote delen van ons land mag niet. Nergens in de wereld vindt commerciële luchtvaart zo laag plaats over zulke lange afstanden;
2. Laagvliegen gaat ten koste van alle Natura2000-gebieden in de IJsseldelta en ook in Salland en Noordwest-Overijssel;
3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Overijssel en specifiek in mijn woonplaats in zeer ernstige mate aan;
4. Laagvliegen zorgt aantoonbaar voor zware geluidsoverlast voor 200.000 Overijsselaren en circa 1 miljoen Nederlanders;
5. De milieubelasting en de veiligheids- en gezondheidsrisico’s van laagvliegen zijn onvoldoende en op verkeerde grondslagen onderzocht. Ik verzoek u dringend deze onderzoeken te verbeteren;
6. Ik vraag u een schadecompensatiefonds voor gedupeerden in het leven te roepen.
Ik hoop u hiermee te hebben geïnformeerd, en ik dank u voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Jan Woltinge
Boterdiep 12
8032 XW Zwolle
tel. 038 853 04 73
mailadres: jan@woltinge.com