Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
S van Veen
|
Plaats
|
Steenwijkerwold
|
Datum
|
2 november 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Herindeling van het luchtruim, zodat de hogere luchtlagen efficienter kunnen worden gebruikt en de wachtruimte voor vliegtuigen dichter bij het vliegveld kan worden gepland.
De commissie Alders had als aanbeveling voor een vliegveld Twente aangewezen. Ik zou dat nog eens serieus heroverwegen. Dat zou dit gebied kunnen ontwikkelen, waardoor er niet alleen last is van het vliegverkeer, maar ook voordeel voor hetzelfde gebied. Daar moet naar worden gestreefd. Het moet niet zo zijn dat het ene gebied voordeel heeft en het andere gebied alleen maar overlast.
---
De aanvliegroute naar Lelystad begint veel te vroeg. Wij wonen in Steenwijkerwold. Doordat de luchtruimte niet goed is ingedeeld, vliegen de vliegtuigen al op 1800 meter hoogte boven ons dorp. Er is ook een wachtruimte gepland pal boven ons huis. De vliegtuigen vliegen dan op 900 meter hoogte, terwijl de afstand naar het vliegveld hemelsbreed 60 kilometer is!
Wij hebben geen economische voordelen van het vliegveld alleen maar nadelen: geluidsoverlast, luchtvervuiling door brandstof, verstoring rustgebied de weerribben en daarmee een ondermijning van de opkomst van het toerisme in ons gebied dat een paar jaar geleden tot het mooiste van Nederland is gekozen!