Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
Dhr Andries Sijm
|
Plaats
|
Andijk
|
Datum
|
6 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
- De vliegroutes die nu voorgesteld worden voor Lelystad zijn ondoordacht en heel midden en noord Nederland zal er last van krijgen. Dit plan moet echt terug naar de tekentafel.
- Het vliegplan van Schiphol, wat stamt uit 1954, zal nodig herzien moeten worden, zodat Lelystad ingepast kan worden. De vluchten zullen minimaal op dezelfde hoogte moeten komen. De sociale en economische consequenties van laagvliegen wegen vele malen zwaarder dan de belangen van verminderd kunnen vliegen van Schiphol en Lelystad.
- Verder wil ik hier aan toevoegen dat het vliegen van tegenwoordig net is net als het autorijden in het verleden, waar geen rem zat op de toename. Vliegen is tegenwoordig veel te goedkoop en wanneer je in een vliegtuig stapt naar een leuke bestemming denkt niemand na over een alternatief vervoer. Vliegen is leuk en goedkoop. Dat het verschrikkelijk vervuilend is en een enorme geluidsoverlast veroorzaakt is dan van ondergeschikt belang.
Eigenlijk moet er een belasting op komen. Een prikkel om nogmaals na te denken over de noodzaak om te gaan vliegen. Is de trein voor veel bestemmingen niet een alternatief? Wanneer vliegen duurder wordt, zal de keuze voor alternatief vervoer eerder genomen worden en zal er minder gevlogen worden. Ik vermoed een stagnatie in vraag, of zelfs afname, waarmee de noodzaak om uit te breiden richting Lelystad wellicht niet eens nodig is.