Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Karin Stins
Plaats Oldemarkt
Datum 17 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geacht kabinetslid,

Op woensdag 20 september was ik op een informatie avond in Steenwijk
Daar werd ik geïnformeerd over de genomen besluiten en vliegroutes.
Ik heb mij geprobeerd te verdiepen in de besluitvorming (Alderstafel) en de wet en regelgeving omtrent e.e.a.. Geen gemakkelijke opgave.

Zo is dit hele dossier ook een hele uitdaging voor u en uw adviseurs.
Het is een ingewikkelde en niet eenvoudige opgave.



Wat heeft er voor gezorgd dat er toch een uitbreiding komt van vliegbewegingen op Lelystad airport?

Verbeter voorstellen betreffende de aansluitroutes heb ik niet.
Wel heb ik de andere voorstellen:
a. Dat u nogmaals het uitgangspunt “het zoveel mogelijk vermijden van de woonkernen” serieus onderzoekt.
Mijn vraag daarbij; kunt u mij duidelijk maken of dit uitgangspunt daadwerkelijk heeft gezorgd voor het vermijden van woonkernen op dit moment?

b. Dat u Artikel 21 van de grondwet “De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu” als voorwaarde stelt.
Kunt u mij vertellen in hoeverre dit grondrecht als recht heeft mee gewogen voor de inwoners, die geraakt worden door uitbreiding Lelystad airport?

c. U kunt natuurlijk altijd terug komen op een genomen besluit (luchthaven besluit). Tijdens het lange traject van bijna 9 jaar lang zijn er nieuwe ziens wijzes gekomen en wordt er meer gesproken over gevolgen voor klimaat? Wat houdt u tegen om de gemaakte afspraken terug te draaien?

d. Om tegemoet te komen aan de inwoners die geraakt worden door uitbreiding Lelystad airport zou er onderhandeld kunnen worden met maatschappijen over de openingstijden 6.00 uur en 23.00 uur (7.00 uur tot 22.00 uur) Met Schiphol zelf over gebruik luchtruim. Zo ook met defensie.
Het is toch een kwestie van geven en nemen? Wat geeft u de inwoners die geraakt worden?

Vragen.
Geen landingsbaan erbij. Nu niet en ook nooit niet? Niet meer vluchten dan 45.000 op termijn?
Want dat Schiphol aan het eind van de groei zit hoeft dat nog niet te betekenen voor
Lelystad. Het luchtruim is vol?

Groet/Karin Stins
Oldemarkt