Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam dhr P de Bondt
Plaats Brummen
Datum 17 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Dijksma,
Hierbij ontvangt u mijn reactie op de internetconsultatie met betrekking tot de “Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017”.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas zeer recent, in de zomer 2017, afgerond. Toen werd ook duidelijk dat de aansluiting op het hogere luchtruim alleen kan door lang laag te vliegen over grote delen van ons land, waaronder Gelderland.
Dit is voor mij onacceptabel.
Mijn dringende eis voor de aansluitroutes is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw openbaar ontwerpproces voor de aansluitroutes.
Verder heb ik de volgende suggesties ten aanzien van de beoogde laagvliegroutes:
1. Langdurig laagvliegen over grote delen van ons land mag niet. Nergens in de wereld vindt commerciële luchtvaart zo laag plaats over zulke lange afstanden;
2. Laagvliegen gaat ten koste van alle Natura2000-gebieden zoals het Leusveld.
3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Gelderland in zeer ernstige mate aan;
4. Laagvliegen zorgt aantoonbaar voor zware geluidsoverlast voor circa 1 miljoen Nederlanders;
6. op 17 oktober blijkt dat de milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s van laagvliegen onvoldoende en op verkeerde grondslagen zijn onderzocht. Ik verzoek u dringend deze onderzoeken te verbeteren;
8. Ik vraag u een schadecompensatiefonds voor gedupeerden in het leven te roepen.
Ik heb de volgende bezwaren tegen de door u doorlopen besluitvorming ten aanzien van het Luchthavenbesluit Lelystad Airport:
9. De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben wij geen zienswijze ingediend tegen het MER en Luchthavenbesluit Lelystad Airport. Hierdoor heeft u – bewust of onbewust – ook mij de kans op rechtsbescherming ontnomen. Ik vraag u dringend om alle Nederlanders die woonachtig zijn onder de aansluitroutes die kans alsnog te geven.
Ik hoop u hiermee te hebben geïnformeerd, en ik dank u voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,

Piet de Bondt
Rhienderensestraat 8
6971LS Brummen

Bijlage