Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam drs F.R.G. Wateler
Plaats Eerbeek
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
In mijn verbetervoorstel focus ik op de situatie zoals die lijkt te ontstaan bij Eerbeek.Bij Eerbeek zal de route OUT-02 kruisen met het Schipholverkeer , de ARNEM route, richting Duitsland.Behalve intensief (ca.200 vliegbewegingen per dag) uitvliegend verkeer op ca 5000 meter is er in veel mindere mate ook invliegend verkeer.
Vooral door de intensiteit wordt van deze vliegbewegingen veel geluidsoverlast ondervonden. Door inzet van de AMRUFRA vliegroute kunnen verkeersleiders de geluidsoverlast mitigeren.Vanaf Exit Point Hatemmerbroek zal het vertrekkend verkeer via Teuge, Klarenbeek, Eerbeek Dieren, Giesbeek naar Millingen vliegen en daarbij dus boven Eerbeek kruisen met de ARNEM route.Boven het Schipholverkeer passeren nog overvliegers op ca. 10000 meter in Noordelijke richting.Behalve de geluidsoverlast zullen hier onveilige situaties kunnen ontstaan die de punctualiteit van de verkeersleider kan beinvloeden en mogelijk ook onveilige situaties kan opleveren.Boven Eerbeek een klaverblad met flyovers!De route OUT-02 zal daarom zorgvuldig moeten worden geanalyseerd op alle nadelig effecten want nu worden duizenden inwoners van genoemde gemeentes in hun leefklimaat ernstig bedreigd.Ook het Nationaal Park Veluwezoom met aangewezen stiltegebieden zal beschadigd worden.