Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Dhr. R.H.P.M. Gerritsen
Plaats Epe
Datum 19 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Dijksma,

Onderstaand mijn visie/bijdrage inzake de “Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017”:

Het getuigt van een gebrekkige planning dat het Luchthavenbesluit Lelystad in 2015 is vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Nu in 2017 het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is afgerond is pas duidelijk dat er niet op een acceptabele wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. De vertraging in de herindeling van het Nederlandse luchtruim speelt hierbij een belangrijke rol. Maar ook na de beoogde herindeling (2023) is er geen garantie op acceptabele aansluitroutes. Indien nu “tijdelijk” de thans voorgestelde vliegroutes worden geaccepteerd plaatsen we ons straks in een onmogelijke positie: Een weg terug is er dan immers niet meer!

De door u voorgestelde “tijdelijke” vliegroutes worden gekenmerkt door het noodzakelijkerwijs laagvliegen boven grote delen van Nederland en dit is absoluut onacceptabel. Een correct besluitvormingsproces is alleen mogelijk als de opening van Lelystad Airport en de herindeling van het Nederlandse luchtruim samen valt; alleen dan zijn alle consequenties te overzien! Ik verzoek u daarom tot opschorting van de opening van Lelystad Airport, een versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes, over te gaan. Verder heb ik de volgende bezwaren tegen de beoogde laagvliegroutes:
1. Laagvliegen gaat ten koste van de Natura200 en de stiltegebieden op de Veluwe. Dit is in strijd met het provinciaal en gemeentelijk beleid;
2. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Gelderland ernstig aan en zorgt voor zware geluidsoverlast. De (aangetoonde) fouten in uw berekeningen bevestigen dat de geluidsoverlast groter is dan eerder door u aan de Kamer is opgegeven;
3. Laagvliegen tast de toeristische sector in de gebieden waarover gevlogen wordt aan. De economie van Gelderland/de Veluwe is gebaseerd op natuur, rust en recreatie, welke ernstig door het laagvliegen worden aangetast;
4. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht;
5. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is niet aangetoond, dus vertraging hierin rechtvaardigt niet de nadelen van het laagvliegen.

Dhr. R. Gerritsen.