Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam N.v.t. (A.J. en A.M. van Helden)
Plaats Ede
Datum 27 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Bij een herberekening van de vlieg- en aansluitroutes blijft de harde realiteit dat het luchtruim al erg vol is. Als zakenverkeer en militair verkeer over de luchtsnelwegen mag en er is geen ruimte voor vakantieverkeer, dan kan dat vakantieverkeer dus niet ongelimiteerd worden toegelaten op lagere ‘luchtwegen’. Als bewoners van Ede ondergaan wij al geluidhinder van twee snelwegen, een spoorweg (maar daar profiteren we ook nog van) en van helicopters. Die militairenoefenvluchten worden tenminste nog aangekondigd en gaan gepaard met excuses. Deze vakantievluchten worden niet aangekondigd en vakantieplezier in zuid-Europa weegt kennelijk zwaarder dan woongenot en vakantieplezier op de Veluwe. Die belangenafweging deugt o.i. niet. Ons landje is te klein om alles zelf te willen faciliteren. Op de grond is de ruimte goed geordend en wordt geluidhinder bestreden langs snelwegen en spoorwegen. Maar in de lucht zijn we ‘vogelvrij’ en dat dan niet in positieve zin. Kortom, Lelystad moet beperkt blijven tot vlieguren overdag, niet in de vroege ochtend en late avond.