Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
particulier (ir H.A. in 't Veld)
|
Plaats
|
EDE GLD
|
Datum
|
2 november 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Harde voorwaarde voor het openstellen van Lelystad Airport zou moeten zijn dat de gevolgen daarvan 100% duidelijk in kaart worden gebracht en opnieuw worden afgewogen. Wie of wat schade leidt moet gecompenseerd worden. Is dat niet mogelijk, dan afzien van de opening. Bij het in kaart brengen in bijzonder letten op geluidshinder , CO2 en andere broeikasgassen, fijnstof ed. (Daarbij gaat het niet om de toenames als zodanig maar om het effect ervan op mensen, fauna en flora) Daarnaast moet een inventarisatie komen van de waardedaling van woningen als gevolg van mindere marktwaarde en economische effecten op het vlak van recreatieve voorzieningen en kosten voor de gezondheidszorg. Dit niet alleen als gevolg van vliegverkeer als zodanig, maar ook als gevolg van autoverkeer naar Lelystad en de infrastructurele aanpassingen die het gevolg zijn van het openen van deze airport. Als laatste is nog van belang de evt marktwerking van deze airport op reizigers. Meer vakantievluchten vanuit NL leidt tot meer geld uitgegeven buiten NL, zeker als de eigen groene recreatie mogelijkheden aan aantrekkelijkheid verliezen door te veel geluid.
Kortom echt integraal nadenken over alle effecten.
En voor wat betreft de vlieghoogte: Stijgen en dalen boven de Flevopolders en IJsselmeer . Desnoods cirkelend, tot een hoogte van 5000 meter. Als er over bewoonde gebieden gevlogen moet worden, kies dan over die gebieden waar al veel lawaai is. Dan valt het wellicht minder op. Nu zijn vliegroutes gepland over Nationale Parken en stiltegebieden! Dat is echt een gotspe! Pas afvliegen naar bestemmingen nadat hoogtes van minimaal 5000 meter zijn bereikt. En het nieuwe Airport Lelystad niet eerder openen dan dat dit alles in kaart is gebracht, opnieuw is afgewogen en er een regeling is die alle schade die erdoor zal ontstaan (ook niet economische zoals voor flora en fauna) een op een gecompenseerd is. (en niet ooit gecompenseerd zal worden)
Bijlage