Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
Sebastiaan Wolswinkel
|
Plaats
|
Oldeberkoop
|
Datum
|
25 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Dijksma,
Hierbij ontvangt u mijn reactie op de internetconsultatie met betrekking tot de
“Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten,
versie 5 oktober 2017”.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de
aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de
aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas zeer recent, in de zomer 2017, afgerond.
Toen werd ook duidelijk dat de aansluiting op het hogere luchtruim alleen kan door lang
laag te vliegen over grote delen van ons land.
Dit is voor mij onacceptabel. Mijn dringende verbetervoorstel voor de aansluitroutes is:
opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het
Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw openbaar ontwerpproces voor de
aansluitroutes.Verder heb ik de volgende suggesties ten aanzien van de beoogde
laagvliegroutes:
1. Langdurig laagvliegen over grote delen van ons land mag niet. Nergens in de wereld
vindt commerciële luchtvaart zo laag plaats over zulke lange afstanden;
2. Laagvliegen gaat ten koste van alle Natura2000-gebieden in Salland, de IJsseldelta,
Noordwest-Overijssel, Drente en Friesland.
3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Overijssel, Friesland en Drenthe in zeer
ernstige mate aan;
4. Laagvliegen zorgt aantoonbaar voor zware geluidsoverlast voor meer dan 200.000
Overijsselaren, Drentenaren en Friezen en circa 1 miljoen Nederlanders;
6. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s van laagvliegen zijn
onvoldoende en op verkeerde grondslagen onderzocht. Ik verzoek u dringend deze
onderzoeken te verbeteren;
8. Ik vraag u een schadecompensatiefonds voor gedupeerden in het leven te roepen.
Ik heb de volgende bezwaren tegen de door u doorlopen besluitvorming ten aanzien van
het Luchthavenbesluit Lelystad Airport:
9. De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015)
niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Overijssel ,Friesland en
Drenthe geen zienswijze ingediend tegen het MER en Luchthavenbesluit Lelystad
Airport. Hierdoor heeft u – bewust of onbewust – ook mij de kans op rechtsbescherming
ontnomen. Ik vraag u dringend om alle Nederlanders die woonachtig zijn onder de
aansluitroutes die kans alsnog te geven.
Ik hoop u hiermee te hebben geïnformeerd, en ik dank u voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Sebastiaan Wolswinkel