Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Albert Goudberg
Plaats Amerongen
Datum 9 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Kortweg: ik vind dat die vliegroute er helemaal niet moet komen. Ik spreek als bezoeker van de natuurgebieden Wieden en Weerribben. Ik word door de plannen minder in mijn rust geraakt dan bijvoorbeeld mensen die daar of op de Veluwe wonen, maar ik vind dat het behoud van zoveel mogelijk natuur (= rust) iets is dat voor iedere Nederlander telt waar hij of zij ook woont. Natuur en rust worden met LelystadAirport opnieuw opgeofferd voor het geldelijk belang. Luchtvaartinstanties en andere door economische groei verblinden (Schiphol voorop met fan Mark Frequin) roepen dat `het economisch vliegwiel van de luchtvaart aangedreven moet blijven worden' en veroordelen dat de luchtvaartsector in haar aspiraties wordt beperkt, omdat: `de groei van de `BV Nederland' daardoor zou worden geblokkeerd.’ De BV Nederland’. Die benaming alleen al sluit alle natuur uit. De staatssecretaris van Milieu en Infrastructuur zou tegenwicht kunnen bieden, maar Sharon Dijksma lijkt inmiddels ook ten onder te gaan in het spel der krachten. Is er niemand die als individu zijn/haar stem kan verheffen, zijn/haar rug zodanig kan rechten, dat de natuur veilig is en de rust wordt gewaarborgd, dan moet de massa het maar doen. Er moet een stem worden toegekend aan de mensen die lijden onder de druk van vliegtuiglawaai en pleitbezorgers van de natuur. Alleen al het idee om over stiltegebieden met beschermde status op geringe hoogte vliegtuigen te willen laten vliegen, klinkt absurd in de oren en niet meer van deze tijd. Het algemeen belang, handvat om die beschermde status te kunnen negeren, lijkt er steeds minder mee gediend. Zet de overweging ook af tegen de verplichting om te voldoen aan de klimaatdoelen van Parijs dan vormt dat een argument extra om het vliegverkeer niet verder te laten groeien nu daar gebruik wordt gemaakt van fossiele brandstof. Nog meer vliegbewegingen houdt in: nog meer CO2. Voorts Is er nog een recente uitspraak van de rechter die vereist dat fijnstof teruggedrongen wordt door de overheid. Vliegbewegingen stimuleren lijkt me niet in het verlengde te liggen van die uitspraak. Het plan lijkt mij een symptoom van waanzin en aangezien waanzin door de waanzinnige vaak niet zal worden onderkend ligt er een schone taak in betrokkenen onophoudelijk die spiegel voor te houden om ze te laten zien hóe gek ze zijn.