Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Dr J van Huissteden
Plaats Epse
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
De luchtvaartsector in Nederland eist steeds meer ruimte op, in de lucht, op de grond, en steeds meer ruimte in het milieu door lawaai, luchtvervuiling en CO2 emissies. Daarentegen worden de milieukosten niet in rekening gebracht bij de sector, noch bij de gebruikers ervan. Er worden geen belastingen betaald op brandstof en vliegtickets en milieuschade wordt daarin niet verrekend.

Dit leidt tot een nagenoeg ongebreidelde groei, waarvan bovendien de economische noodzaak zeer twijfelachtig is. Tevens leidt dit tot oneerlijke concurrentie met andere vervoersmiddelen.

Het is daartom nodig eerst de maatschappelijke kosten en de economische noodzaak van verdere groei van luchtvaartsector te onderzoeken voordat Lelystad Airport als luchthaven voor overloop van Schiphol in gebruik genomen wordt.

Daarbij dienen ook maatregelen om de groei in te perken door prijsmaatregelen of belastingmaatregelen serieus onderzocht en uitgevoerd te worden, voordat tot verdere uitbreiding van de capaciteit van Nederlandse luchthavens wordt overgegaan.

Bijlage