Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam nvt (dhr J. v.d.Werfhorst)
Plaats Wezep
Datum 1 november 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ik wijs de huidige voorgedragen aansluitroutes, met name de vertrekroute boven de Noord Veluwe, af.
Dit vanwege de negatieve effecten van het vliegverkeer van en naar Airport Lelystad op de leefbaarheid van woonkernen in onze gemeente Oldebroek en omringende woonkernen in de buurgemeenten en op de Veluwe.
Geluidshinder dient zoveel mogelijk beperkt te worden en er moet voorkomen worden dat het zgn. doorstijgen boven woonkernen zal gebeuren, in het bijzonder de dorpen Wezep en Hattemerbroek.
Ik maak bezwaar tegen de procedure die momenteel wordt doorlopen voor de uitbreiding van Lelystad Airport, omdat niet eerst het hogere luchtruim wordt heringedeeld (wat aanvankelijk wel is gecommuniceerd) en pas daarna Lelystad Airport wordt uitgebreid.
Voor de nieuwe aansluitroutes dienen eerst de effecten voor deze Veluwse leefomgeving onderzocht te worden en er dient een goed woon- en leefklimaat gewaarborgd te worden.
Tot slot heeft het de grote voorkeur dat de vlieghoogte van 2700 meter wordt bereikt voordat de vliegtuigen vanuit Flevoland bij het vaste land komen.
Mocht dat niet kunnen om gemotiveerde redenen (die ik dan graag van u verneem), dan is in elk geval het inzetten van een stijging van 1800 meter naar 2700 meter ter hoogte van Wezep/Wapenveld voor mij onacceptabel.
Dit omdat dit dan boven/dichtbij woonkernen plaatsvindt wat niet acceptabel is.
Dit onder andere vanwege een cumulatie van milieubelastingen, zoals fijnstof en geluidsoverlast als gevolg van de snelwegen A28, A50, spoorlijn en de vele schietoefeningen op het naastliggende ASK.

Het grote verbeterpunt is om eerst het Nederlandse luchtruim her in te delen, alvorens gebruik te maken van (nieuwe)