Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam E.J. Bruin
Plaats Leeuwarden
Datum 18 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Niet binnen de uitgangspunten van het kabinet - het kabinet moet 's buiten de eigen oogkleppen kijken. Ik vraag me namelijk nog steeds af waarom voor Lelystad wordt gekozen en de optie Eelde buiten beeld blijft.
1) De provincies Groningen en Drenthe kunnen de werkgelegenheid goed gebruiken. En zie het maar als deelcompensatie voor de gasroofbouw op het Groningerland.
2) Vanaf Eelde ben je met het vliegtuig zo boven de Noordzee en ook naar het zuiden ligt het minder in de weg van de aanvliegroutes van Schiphol.
3) De kleine recreatievliegvelden in Gelderland en Overijssel worden niet om zeep geholpen.
4) Grote natuurgebieden als de Veluwe en de Alde Feanen blijven gespaard. De Waddenzee moet sowieso gekruist worden, dus waar maakt niet uit.
5) Doordat de vliegtuigen sneller op hoogte zullen kunnen komen, omdat er minder concurrentie is met de routes van Schiphol, worden ook de migratieroutes van de vogels beter ontweken.
6) Er zijn weinig grote(re) steden die ontweken dienen te worden en de bevolkingsdichtheid is minder groot in het aanvlieggebied.
Inderdaad is het wat verder van de Randstad, maar zuid Nederland kan naar Eindhoven en west Nederland naar Rotterdam.
Combineer dit met de aanleg / het doortrekken van een spoorlijn vanaf Lelystad via Emmeloord-Heerenveen-Drachten naar Groningen en verder door richting Leer-Bremen-Hamburg - een wel werkende HSL bijvoorbeeld.
Dit samen zal het Noorden beter ontsluiten en economisch aantrekkelijk maken.